Google+

oleh: mamabungas LAHAM MANDI @ NASI MANDI

154283_470534445938_681090938_5752548_5140179_n

Resepi daripada kawan


Created on : 01-02-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mamabungas




Bahan-bahan ( Untuk 10 orang makan )

  • 10 cwn beras basmati (atau 3kg)
  • 3kg daging kambing dan lemak-lemak
  • 3ltr air ( anggaran) lebih tak apa
  • 4cm kulit kayu manis*
  • 5helai daun bay*
  • 1sm buah pelaga *
  • 1sm lada hitam*
  • 1/2sm cengkih*
  • 1 1/2st jintan putih*
  • 1st jintan manis*
  • 1/4st serbuk limau kering*
  • 2labu bawang besar - potong baji*
  • Garam secukup rasa
  • 1/2 cwn air mawar (kalau ada yg tak suka bau boleh kurang kan 1/4cwn)
  • 1st serbuk pewarna kuning telur (arab biasa guna za'afaran)
  • Semangkuk kecil lemak daging- utk aroma
  • Beberapa ketul arang
  • Aluminium foil secukupnya
  • 1labu bawang besar - dimayang
  • Myk utk menumis

Cara-cara

  1. Beras dibasuh bersih dan direndam untuk seketika
  2. Masukkan air ke dalam periuk tunggu sehingga mendidih, kemudian masukkan semua bahan-bahan yang bertanda* dan daging kambing bersama lemak2nya, kemudian masukkan garam secukup rasa. Masak hingga daging kambing itu empuk, (kalau nak cepat empuk guna periuk tekanan, jika guna periuk biasa masukkan garfu bersama rebusan daging tadi)
  3. Kemudian keluarkan sebahagian air rebusan tadi sebelum memasukkan beras. Agak2 laa air rebusan dgn beras tadi dan rasa asingnya, jika kurang garam boleh laa ditambah mengikut citarasa masing-masing. Tanak laham mandi ni seperti tanak nasi biasa.
  4. Sementara air rebusan kering, bakar arang hingga berbara. Dan Sediakan aluminium foil & jadikannya seperti mangkuk kecil, saiz agak2 boleh letak lemak daging-utk penyedap bau & arang berbara
  5. Bila air rebusan agak nak kering perlahan api dapur dan tutup periuk dengan penutup.
  6. Sediakan campuran air mawar bersama pewarna kuning telur, setelah pewarna larut, tuang pewarna ke atas nasi tadi pada satu tempat sahajapada bhgn tepi periuk dan tak perlu di kacau.
  7. Letakkan juga Mangkuk Foil yang berisi lemak daging di tengah nasi dan tutup seketika periuk nasi dengan penutupnya.
  8. Lebih kurang 4-5 minit, masukkan arang yang berbara ke dalam foil yg berisi lemak tadi untuk membangkitkan lagi aroma laham mandi dan tutup periuk dgn penutupnya
  9. Sediakan aluminium foil yg agak besar saiznya boleh menutupi permukaan periuk. Kemudian buka penutup periuk dan tutup permukaannya dengan foil tadi dan tutup kembali periuk nasi. Pastikan tiada sebarang wap yang boleh menembusi periuk itu. Untuk memastikan aroma nasi sama seperti yg di masak menggunakan dapur arang bawah tanah tuu :)
  10. Biarkan seketika sehingga aroma laham menusuk rerongga deria bau anda hihihihihi….
  11. Sediakan kuali, masukkan sedikit minyak, dan bawang yg dimayang tadi. Tak perlu panaskan tak apa. Goreng sehingga kekuning-kuningan.
  12. Tadaaaaa….. Laham mandi dah siap sebeluma gaul nasi dan pewarna tadi pastikan mangkuk foil yg berisi arang dan lemak tadi dikeluarkan baik-baik supaya tidak tumpah ke atas laham mandi. Masukkan bawang goreng tadi.
  13. Boleh laa sediakan dulang atau safrah utk menghidangkan laham mandi ini. Gaul nasi sehingga menjadi sperti nasi hujan panas kat Malaysia tuuu :D








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (14)

01-02-2011, mamabungas komen :

Maaf cuba masukkan gambar dibahagian cara2 tak boleh sbb gambar terlalu besar. :(


01-02-2011, mamanett komen :

amboi...da msk myresepi..bagus2! hihi..nnt blk buatkn nett bole? ;p


01-02-2011, earthling923 komen :

ala..kecikkan pic tu tak leh ka


01-02-2011, norlieU8 komen :

nasi ni boleh x di masak dlm piuk nasi yg besar(piuk yg 8kg yg guna gas tu?)


01-02-2011, mamabungas komen :

mamanett, amboi... kenal jer ye nickname... Boleh masak, tp kena sediakan kambing seekor. Setuju?hehehe


01-02-2011, mamabungas komen :

earthling923, nti sy cuba kecikkan gambar tu.


01-02-2011, mamabungas komen :

norlieU8, actually kami guna periuk biasa masa pakat2 masak. Tp masa rebus sup tu kami guna pressure cooker sbb nk cepat empuk.Kl nk guna periuk biasa pun boleh tp kena rebus daging tu awal :)


01-02-2011, izyanik komen :

maaf ya...tak silap saya bukan 'laham mandi'. yang betul nya adalah 'lahma mandi'. sebab dalam bahasa arab 'lahma' bermaksud daging. nasi ni asal dari arab. correct me if im wrong =) terima kasih. tp nasi ni mmg power gila!


01-02-2011, along Lina komen :

nasi ni mmg sedap,saya penah buat..tp x cukup bhnnnya,ada yg xder.. kalau sapa2 yg belum penah mkn @ nk cuba rasa tu leh la cuba dkt kedai arab..tp agak mahal la. tp dah ada resepi ni boleh la cuba...eemmmm..sedap


01-02-2011, along Lina komen :

nasi ni mmg sedap,saya penah buat..tp x cukup bhnnnya,ada yg xder.. kalau sapa2 yg belum penah mkn @ nk cuba rasa tu leh la cuba dkt kedai arab..tp agak mahal la. tp dah ada resepi ni boleh la cuba...eemmmm..sedap


02-02-2011, dhir67 komen :

saya memang meminati laham mandi ini, memang menyelerakan. Tapi kat saudi jugak yg sedap...enak, lembut dan rempahnya masuk kedlam laham(daging) kambing tu.....saya akan mencuba resipi ini..nasi tu klu diletak sedikit kismis pun sodapp...


21-07-2011, acu sayang komen :

sdpnya..masa gi umrah baru2 ni dapatla rasa nasi ni masa di mekah..bila balik teringin lagi..kat cni kat mana senang dapat ye?selain wat sendiri..thanks sbb berkongsi..


22-07-2011, mama irfan komen :

Tk ats perkongsian... sy cadang jamu sahabat2 makan nasi mandi masa majlis aqiqah anak nanti... tk di jb sape yang tau boleh order bath rice ni ek... syukran


07-09-2012, mencarisakinah komen :

mamabungas: resize gambar sebelum upload untuk cara memasak.. insyaAllah boleh ok.. =)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu