Google+

oleh: ilahi1891@yahoo.com Kuih Belimbing

210120111926

sesuai semua untuk anak2


Created on : 26-01-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ilahi1891@yahoo.com




Bahan-bahan ( 35 biji )

  • 1 cawan air
  • 1 sudu besar gula
  • 1 sudu besar marjerin
  • 1 sudu kecil ovalette
  • 1 sudu kecil vanila
  • Bahan-bahan diatas hendaklah dididihkan
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 sudu kecil baking powder
  • 1 biji telur

Cara-cara

  1. 1.Didihkan bahan-bahan didih diatas.Bila didih tutup api
  2. 2.Masukan tepung gandum yang telah diayakkan dengan baking powder dan masukkan cepat-cepat dalam bahan-bahan yang didihkan tadi
  3. 3.Pukul telur dan masukkan cepat-cepat dalam adunan tadi.sejukkan sebentar.
  4. 4.Panaskan minyak dalam kuali.
  5. 5.Masukkan adunan tadi dalam acuan semperit, tekan ke bawah leih kurang 5 cm panjang. Gunting ke dalam minyak yang sedang panas itu.
  6. 6.Angkat dan tabur gula halus keatas kuih tadi.

Tag

Laporan Masakan Bergambar (2)

Dsc05640
24-10-2013
tk pernah mkn kuih ni..bila tgk blog ke kwn yg tayang..rasa2 terigin pulak, sedap rupanyaa...tk ckup..lain kali buat kena ganda kan..mekasih ya kongsi.. :)
Laporan oleh: k.zila66

Maaf lame betul tak buka tgk kat sini .. memang sedap..resepi kwn jugak yang bagi.

Dsc06990
08-07-2014
buat lagii..kali ni x pkai acuan.. yg penting sedap ! t.kasih :)
Laporan oleh: k.zila66


Komen (3)

01-04-2012, aniezahadi komen :

dah lama cari resepi ni.tak sangka terjumpa kat sini.suka sangat makan kue ni.ada org panggil kuih terumba .


07-04-2012, azierahman87 komen :

ovalette tu leh dapat dimana ya?dan apa ovalette tue??maaf tanye..


18-06-2012, ilahi1891@yahoo.com komen :

Aize.. ovalette tu ada jual kat pasar raya.. kat kedai barang tuk buat kek adalah... warnanya kuning.. fungsi tu lembutkan kuih nie juga.. maaf akak dah lame tak buka dan kalu tgk pun.. tgk resepi kwn2 KR je..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd