Google+

oleh: kakbesah jemput2/cucur udang kakbesah

Dsc01481

pngalaman lebih 26 thn mmbuat cekodok yg sgt digemari suami..maka terjumpa lah tips utk buat cekodok yg ranggup diluar,lembut di dlm, & still lembut walaupun dah sejuk...mari kita kongsikan....


Created on : 14-01-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( seisi keluarga )

  • 1/2 kg tepung gandum
  • 2 bj bawang besar - dibelah dua & hiris
  • semangkuk kecil udang (kalu besar, potong2) @ ikan bilis yg tlh dibelah
  • 2 biji telur, 1/2 sudu mkn garam
  • sepokok daun sup/saderi - dihiris
  • tauge,cili merah cincang,carrot mayang,kucai -jika suka
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. Dsc02918
    isikan lebihkurang 2 cwn air dlm mangkuk, campurkn bawang & ramas hingga terlerai.campurkan pula udang,garam & daun sup. campurkan tepung,gaul sebati.tambah air jika perlu hingga menjadi satu adunan yg pekat.
  2. Dsc02679
    dlm mangkuk yg lain, pukul telur dgn garfu hingga kembang & berbuih lalu masukkan kedalam adunan tepung tadi.kaup balik/gaul sebati adunan.paling baik kalau dapat dibiar beberapa jam baru di goreng. hasilnye lebih lembut lg..
  3. adunan juga boleh disimpan dlm peti sejuk malah lebih lembut bila digoreng nnti.
  4. ~ selamat mencuba..~









Laporan Masakan Bergambar (8)

Cucur
27-01-2011
saya suka cucur ni...memang teknik membancuh tu bagus...lain kali saya nak letak baking powder skit....:)
Laporan oleh: quinnie

quinnie, dulu akk prnah ltk b/powder pstu ckodok serap minyak, tu yg mls nk ltk tu.. tp kalau awak ltk & hasilnya best, bg la report ya,blh share sesama....

104_0060
23-02-2011
kalau masak malam ni memang untuk bekal esoklah...tapi still xleh lawan cikgu...rasanya memang lembut... 1st time buat camni... trimas kak besah
Laporan oleh: CheqSueCommot

Cheq Sue..mana tau xleh lwn cikgu pnye...jgn2 awak punya lg superp.! eh, nape x digoreng esok pagi2 seblom gi keje Cheq su? adunan dibancuh mlm sok tinggal goreng..

Photo0165
08-04-2011
buat mlm td n bakinya goreng pagi ni bw bekal ke tmpt keje... kali ni cuba cara akk pula kocok telur b'asingan. selalu saya blend je telur+cili+bwg sekaligus..heheee.. tqvm utk tips yg akk berikan.
Laporan oleh: yongnani

mekaseh yongnani coz sudi try cara akk.. cara org lama..xbubuh bhn2 penaik.. guna apa yg ada kt dapo jer..hehe..

121203_cucur_udang
03-12-2012
salam k. besah. ape kabar? hrp sihat di samping family ye. ni moon try cucur udang k. besah guna udang basah je, daun sup xde. tu yg rupa die pucat je. janji sedap n kenyang mkn ptg2 hjn ni. meh mkn skali :)
Laporan oleh: moonbug

salam moonbug, Alhmdulilllah akk sihat2 sje. moga2 moon pn begitu jg ye. xpe je kalo ade guna bhn2 yg ade, jnji ade juadah utk dinikmati fmily kn.. istri yg bijak sntesa ade idea utk menggembirakan hati fmly mcm moon.. tq 4 d repot moon!

Dsc03793
14-01-2013
salam k.besah..buat cucur ni semlm ptg...terbaekk..!! tq share :)
Laporan oleh: k.zila66

salam zila, awak paling terbaik coz mnjadi penghantar lapuran paling banyak. akk tumpang bangga, cayalah zila..!!

2013-01-26_17
26-01-2013
kali ke2 buat, tambah carot,kentang, dah jd cucur sayur. tq k besah sbb share resepi cucur lembut ni.
Laporan oleh: r41494

wah! banyak sayur...memang sdp.. tq buat r41494 jg krana sudi menerai & mnghantar repot..

Dsc06459
23-01-2014
buat lagi dn lagii.. mekasih kb.. :)
Laporan oleh: k.zila66

wee..sdpnyer.. siap mkn ngn timun lg! bagus2 baik utk kesihatan tuh, hehe. mekaseh zila yg x jemu anto repot.......

Img_5238
25-01-2014
cucur udang kering utk sarapan pagi ni. guna teknik kakbesah. alhamdulillah jadi elok.
Laporan oleh: noormala75

Alhamdulillah dpt menikmati cucur udang kering, ade gak yg panggil cucur bawang kn mala.. cucur udang kering mmang sdp, ia ade rase tersendiri selain ikan bilis.. tq utk lpurnnye yer! (psst..noormala, akk pon slalu intai2 blog awak, menariklah..hehe


Komen (35)

14-01-2011, sherrysally komen :

oo...kak besah, nak tanya skit air bancuhan tu air ape yer nak bagi rangup n lembut bila dh sejuk.Slalu sy buat koreh la...10sion


14-01-2011, bhlqis komen :

askum,nak tanya gak..biasa kalo nak naik cantik dan lembut ade yang isi baking powder &soda..dalam adunan cekodok ni kalo x isi naik molek ke??


14-01-2011, roszalina komen :

Salam.. just nak kongsi.. kalu nak bg cekodok luar rangup & dlm still lembut walaupun dah sejuk.. bancuhan adunan dengan air panas then masukkan sikit air sejuk tp diingatkan jgn sampai adunan lembik, biar dlm bentuk doh... confirm sedap.. kat ofis kalu i buat 1 kg tpg pun x cukup...


14-01-2011, roszalina komen :

opss.. lupa.. lg 1 i x pernah letak telur pun still gebu & lembut..


14-01-2011, kakbesah komen :

salam bhlqis,sherrysally n roszalina..akak bancuh dgn air paip saja, x letak bahan penaik.kalau ikut carani insayaallah lembut.pd bln ramadhan,suami akan suruh buat tiap ptg tuk buka puasa berjemaah coz katanya..cekodok tu yg plg cepat habis.Alhamdulillah.... lg satu, cara yg dibuat oleh roszalina pun akk selalu buat,ya memang lembut.mak akk pn buat cmtu.silalah cuba kedua2 cara ni..n rasa perbezaannya ya...


14-01-2011, CheqSueCommot komen :

kadang2 buat cekodok ni main taruk je kak...agak2 dan sebati terus masuk kuali. pastu mula la keras...x sedap... ghupe2nye macam2 petua nak membuat cekodok ni...baru tahu


14-01-2011, quinnie komen :

saya pun baru sekarang pandai buat cekodok ni kak besah....macam2 resepi cuba...tapi petua masukkan dalam peti ais tuk peram sekejap tu memang menjadik....


14-01-2011, kakbesah komen :

Cheq Sue & quinnie,akak dulu pun camtu gak...pastu akk buat experiment dgn mengocok telur dlm bekas lain sampai kmbang baru msukkn...sgt baik hasilnya. yg ramas2 bawang dlm air bancuhan tu tips mk mertua akak.cekodok ni kalau lebih,jgn dibuang,simpan dlm peti ais.bila2 blh goreng balik,ia akan jd sgt rangup,mcm tepung krup krap yg dlm rojak pasembor tu.....


14-01-2011, nikiflee komen :

nampak sedap nih..harus dicuba weekend ni..thanks kakbesah


15-01-2011, kakbesah komen :

~selamat memasak nikiflee...~


15-01-2011, quinnie komen :

teknik memasak ni memang banyak bagi perbezaan pada masakan...nanti saya nak cuba resepi akak nih..:) kak besah pandai tak buat kuih kasturi? saya tengah mencari resepi selain dari resepi yg saya dah cuba nih.....


15-01-2011, kakbesah komen :

quinnie, cuba search kt MyR ni..taip 'kasturi' kalau x silap oleh mamatioman. cara akk sama ngn dia..


18-01-2011, quinnie komen :

oh ye ke....saya dah buat resepi tu....tapi nak tanya kat akak..sebab saya nye inti kacang tu jadi lembik n terlerai bila goreng...mengape ye? ke sebab terlebih air masa rebus? lepas tu...masa kacau kacang dgn kelapa n gula tu...kacau sampai kering....memang nak betul2 kering ke? langsung tak dek air? idak ke dia jadi terlampau lembik n bleh hangit? saya buat ari tu...dah kacau...tapi sebab kacang tu jadi hancur....saya tak berani nak kering sgt...


20-01-2011, kakbesah komen :

kuinnie. inti kcang tu memang agak hncur.tp x semua lh.kering mknanya xada air lg dlm adunantu.bkn garing ya.nk jdikn inti kental,boleh la campur kan sesudu tepung gandum & gaul sebati dgn inti tu. bila nk bentuk pn snang, xterlerai.pstu tepung celupnya plk cmpur tpng gandum & tpg beras spya bila sejuk,x tercabut gigi memaknnya...


21-01-2011, quinnie komen :

hehhehe..itu le saya pun rasa kena letak tepung jugak skit kat inti dia tu supanya tak terlerai...ari tu dah letak skit tepung....cuma nak ada jugak pengesahan dari sesape...hehehhe tq kak besah...


28-01-2011, Za_n_Sa komen :

Saya dah cuba, sedap! Rangup diluar, tapi lembut kat dalam. Bancuh malam, lebihnya simpan dalam fridge. Bangun pagi esok, anak terus minta gorengkan lagi. Selalunya anak lebih suka cekodok manis, tapi nampak gayanya resepi cekodok udang ni kena sgt ngan selera dia, Terima kasih bnyk2 .. teknik masukkan telur yg dah dipukul ni mmg berkesan.


29-01-2011, kakbesah komen :

Za_n_Sa, alhmdulillah lh ank awk suka. akk pn slalu buat banyak,msuk fridge coz suami suka.bila nk mkn goreng sepiring.semakin lembut n sdp stelah disimpan.yg dh digoreng kalu brlebih msuk fridge gak,esok2 bila beli rojak mamak,goreng ia n tmbahkn.sgt krup krap gitu...


30-01-2011, quinnie komen :

kak bedah saya semalam dah combine resepi saya ngan resepi akak nih...hehhehehe...saye nye resepi memang letak baking powder... dia memang kalau tak betul sukatan baking powder tu memang dia akan serap minyak...ni sukatan special tuk akak...cuba le...kekekke... 2 cwn tepung gandum, 1 sudu kecil baking powder, 1 cwn air, 1 telur, garam 1 sudu kecil, lepas tu saya ikut teknik bancuhan akak tu...ni kalau saya tengah malas...kalau tengah rajin saya blend telur ngan bawang, cili, ikan bilis...lepas tu peram kat peti ais...1/2 jam dah o.k


30-01-2011, sarahsara komen :

sy bdk br blaja kak besah..sblm ni buat pakai pisang,xpandai buat pakai gandum..br nk try resipi kak besah..w/pon lom buat,tp da yakin cam bess..hehe..harap2 hb suka


31-01-2011, kakbesah komen :

o.cmtu ya cik quinnie.. insyaallah akk akn cuba gak nnti...thanks sudi kongsi tips ini ya!... sarahsara, silakan mencuba...moga2 berjaya!


24-02-2011, CheqSueCommot komen :

Kak...sebenarnya boleh sangat kalau nak goreng waktu pagi...tapi sebab ada penyakit M...tu yang goreng terus... ki ki ki


15-04-2011, myg_77 komen :

emm.. cekodok mmg feberet saya.. bg le jenis ape pun... selalu wat men letak le amende yg ada dalam fridge....kerot, daun bawang, kentang, udang geragau... pehhgg sedap... mak nak cekodok satu...


15-04-2011, kakbesah komen :

myg_77, yg suka sgt cekodok ni hb akk. di bln ramadan setiap ptg akk akn buat sekilo, bawa buka posa beramai2 disurau sekitar rmh. tukar2 surau.. stiap hr licin.. agk nya mereka pun mcm myg_77 gak, gemarkn cekodok.akk pn sama letak je apa2 yg ada kt esbok tu..


29-05-2011, skuter komen :

salam kakbesah, saya dah cuba mcm mcm cekodok punya stail tapi yang kakbesah punya dah tertambat di hati. Ni dah 3 kali saya buat. Ikut sebijik sebijik. Semua orang puji sedap sgt. Memang confirm pakai resepi kakbesah ni sampai anak cucu. Insyaalah. Terima kasih kakbesah kerana ilmu yang dikongsi.


30-05-2011, kakbesah komen :

salam skuter, Alhamdulillah..syukur lah krna sdikit ilmu yg akk kongsikan ni dpt mmberi manfaat kpd org lain.. terima kasih juga pd skuter coz rajin mncuba.. seronok kn rasanya bila dpt memasak juadah yg enak utk keluarga terdsayang....


30-06-2011, wanmaziah komen :

asslm k.besah knp kalau sy buat cekodok campur air panas jd mcm serap minyak je?lps tu jd leper je....


01-07-2011, kakbesah komen :

w'salam wanmaziah.. aduss, akk sbenarnya x pndai sgt buat cekodok guna air panas.. dulu2 prnah buat, tp dipantau oleh emak. tp mengikut kata roszarina, adunan kena kental, x bleh lembik2.. kalo guna respi akk, adunan memang agak lenbik skit, tp insyaallah x serap minyak. smlm akk baru buat utk buka posa hb..hehe.. cuba lg yer..


02-07-2011, wanmaziah komen :

dah cuba guna air paip...baru ok..hehe.lain kali blh guna resepi akak pulak..tq


19-07-2011, wanmaziah komen :

sy dah buat resepi akak smlm...tq k.besah for the recipe...


20-07-2011, kakbesah komen :

wanmaziah, terimakasih juga krana sudi mncuba..


18-10-2011, sitiazam komen :

wah...nmpk mcm best jer..nk cuba la....thanks kak besah..tp nk tnya tepung 2 biar pekat ke cair mcm kek


23-10-2011, kakbesah komen :

sitiazam, u are wellcome. adunan cekodok ni pekat macam adunan cekodok pisang juga yer. jika cair ia akn resap minyak.


06-01-2012, sudinor komen :

Macam sedap je nak cubalah


04-10-2012, ibu ammar komen :

Assalammualaikum...Saya dah buat cucur udang ikut cara k.besah. Hasilnya seperti yang saya harapkan. Tidak serap minyak dan rangup di luar, lembut di dalam. Terima kasih banyak2. Seronok berkongsi petua masakan bersama orang lama.


05-10-2012, kakbesah komen :

Alaikumussalam ibu ammar. Alhmdulillah tlh mncuba ye. adunan cucur ni memang akn jd smakin lembut selepas disimpan dlm peti sejuk selama dri 1 hr hingga la seminggu. mulanye akk xprasan, tp bila hb akk komen cucur di hari ke2,3 & sterusnye lbeh sdp bru akk tau. sbb akk skali bancuh bnyak, besanye ptang isnin utk digoreng buat iftar,pstu selebihnye simpan dlm esbok. esoknye akk akn goreng sepiring utk brekpes hb. org lain kt rmh ni memang x akn mkn cucur coz dh bosan sgt. hb akk je yg x prnah bosan..hehe.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd