Google+

oleh: norita wagi Masak Lemak Jantung Pisang

Dsc01837

x lapuk dek hujan, x lekang dek panas..


Created on : 09-01-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi norita wagi




Bahan-bahan ( 6 orang makan )

  • 1 biji jantung pisang, 1 helai daun kunyit, 1 batang serai, 1 biji kelapa, amik santannya aje,. asam jawa. Bahan tumbuk : 3 biji bawang merah, 2 ulas bawang putih, 11 biji cili api, sedikit ikan bilis

Cara-cara

  1. Rebus jantung pisang sampai lembut. Hiris daun kunyit. ketu serai... 2. Tumis bahan tumbuk dan serai, masukkan santan dan asam jawa. 3. Bila santan da masak masukkan jantung pisang yang dah dipotong kecik2... pastu masukkan daun kunyit. Seimbangkan rasanya dengan garam. Da siap...









Laporan Masakan Bergambar (2)

Dsc08645
08-07-2011
terima kasih ya norita wagi, sedap..harap2 bole tambahkan susu badan saya..
Laporan oleh: tonya7532
P1050808
28-09-2012
slm...dah msk lauk ni mggu lps..sdp.tp ank2 kurang brminat....pe2 pon tq bg rspi ni..
Laporan oleh: Mariani(KT)

Komen (10)

09-01-2011, hishwa komen :

norita mesti dpt inspirasi dari cerita cinta buta mlm tadi kan?


09-01-2011, norita wagi komen :

a'ah hishwa... he3.. pusing satu paso td cr jantung pisang. rezeki, dpt gak sebiji..


09-01-2011, nuni komen :

nk tanye la...masak lemak ni x letak kunyit hidup @ serbuk kunyit ke?


09-01-2011, makcikkantin komen :

rasanya ada bubuh kunyit..nampak kuning...mungkin lupa taip kot...


09-01-2011, inasamna komen :

Memang sedap...masak lemak jantung pisang cinta buta...


09-01-2011, norita wagi komen :

bole letak kunyit.. tapi rita x letak sebab guna cili api yang merah menyala tu.. tu yang kaler dia jd camtu...


10-01-2011, kichendiva komen :

sodaap...nak cubalah today


08-07-2011, tonya7532 komen :

salam.... saya baru cuba, teringin dah lama, sebab orang kata boleh tambahkan susu badan jika menyusukan anak... sedap...


08-07-2011, donnalita komen :

saya pun mcm tonya.makan jantung pisang nak tambah susu badan.boleh cuba resepi ni plk.selalu rebus cicah ngan sambal belacan je...


06-12-2013, Ummu Murshid komen :

Saya dengar ada jenis pisang jantung nya pahit bila dimasak. Betul ke? Ada yg recommend pisang kapas. Pisang raja, nangka dan rastali jantung nya boleh buat sayur?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu