Google+

oleh: hynie apam sri ayu (gebu)

Apam_ayu

apam ayu yang sangat gebu dan mudah di sediakan


Created on : 06-01-2011

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi hynie




Bahan-bahan ( 40biji-60biji )

  • 3 biji telur
  • 240gram gula pasir
  • 240ml santan@susu cair
  • 1 camca perisa pandan/pandan emulco
  • 270gram tepung gandum
  • 1 camca ovalatte
  • BAHAN2 UNTUK KELAPA:1 camca tepung kanji/ubi.1/2 biji kelapa parut(ambil yg putih sj).dan garam

Cara-cara

  1. 1-sapukan sedikit minyak pada acuan,dan ketepi kan
  2. 2-gaulkan kelapa parut td bersama garam dan tepung ubi/kanji,gaul rata dan ketepikan
  3. 3-pukul telur dan gula, hngga kembang&ringan. Lepas tu masukkan ovallate...pukul lg dgn klajuan tggi.
  4. agak2 telur td da kembang(di angkat x jatuh) masukkan,santan dan tepung sambil di pukul rata
  5. "CARA2 MASAK APAM GEBU INI" -ambil sedikit kelapa td,dn tekan kn ke dlm acuan hngga padat -tuangkan adunan ke ats kelapa td -kukus selama 15 minit -angkat dan hidang kan
  6. PERINGATAN!!!! Panaskan pengukus dgn api sederhana panas,sementara sediakan adunan

Tag

apam








Laporan Masakan Bergambar (1)

Image
19-02-2013
Terima kasih... Sedap & gebu
Laporan oleh: Nur Eda

Komen (17)

06-01-2011, miaayuni komen :

mana resepinye rasa2 mcm nk buat......


06-01-2011, hynie komen :

cuba try...pasti x mngecewakan.....mmg sedapppp.lembuttttt n gebuuuuu


07-01-2011, Angahmoon komen :

Angah try wat kuih ni..tapi macam x gebu sangat..kenape ek?


07-01-2011, hynie komen :

angah:::mf ye sy baru edit bab santan td....sbnar nye ml bkn gram....mgkin sb tu x gebu kot...lg 1...pukul telur smpai betui2 rngan n kmbang(bila cedok ngn senduk x jatuh bwh la kira nye)..kalu x,mgkin xkn jd gebu....try la lg skali ek...sy da bnyk kali wt....hasil memuas kn=-))


08-01-2011, Virus komen :

wah ni kuih fvrt sy.pernah try wat ikut buku resepi tp xjd pn,blh r try resepi ni plaks


09-01-2011, hynie komen :

cuba la....pasti lpas ni msti nk wt slalu hehehe


09-01-2011, hynie komen :

cuba la....pasti lpas ni msti nk wt slalu hehehe


25-02-2011, azizahbm@yahoo.com komen :

dah lama nak cuba buat kuih nie...........tapi x tahu resepi,skrg dah dpt saya mesti buat...ank2 suka mkn.


20-04-2011, sweety78 komen :

dah lma cari resepi ni..skrg da ada resepi nk try ler.. tp nk tanya dulu sblm buat.. nk bubuh adunan tu sampai penuh acuan ke @ nk buh 3/4 jer??


29-04-2011, maklongnab komen :

alhamdulillah maklong nab dah buat..memang best...sedap sangat...nanti cuti nak buat lagi....maaf gambar tak dak....tima kasih resipi yang baik dan betul...senang nak ikut


18-05-2011, hynie komen :

sweet78::::mf lambat reply....mmg da lama buka my resepi ni...ye bubuh 3/4 je...nti dea kembang penuh elok je acuan tu hehehehe maklongnab:::tme kasih la sb sudi cb resepi ni...mmg kalau ikut btui2 kueh ni mnjadi...syarat nye pukul telur tu biar kembang btui2....x kembang mmg x mnjadi.....


18-05-2011, hynie komen :

sweet:::::sori ..mmg dah lama x buka my resepi hehehe..trtnggal ayat lak....


27-06-2011, chuma komen :

alhmdulillah..jmpe pn resepi nih..dh lme tringin nk bt tp xde resepi..mn sdp msk sntan @ susu..nk try nih


01-07-2011, chuma komen :

dh try..mmg sdp tq hynie :)


28-07-2011, hynie komen :

chuma:::t.kasih sb sudi memcuba resepi ni....


20-02-2013, SairaTaste komen :

Cam sedap jer....lg pun lma dh tak rsa apam ni... nk try buat la...


09-07-2013, mellraysuhairi komen :

sedap n menjadi plak wat..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu