Google+

oleh: idzaereynee Ketupat Daun Palas

Pb170094

Boleh di makan pada Hari Raya dan tak raya..


Created on : 27-12-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi idzaereynee




Bahan-bahan ( 60 biji lebih )

  • 1 kilo pulut
  • 1 kilo santan pekat
  • 2sb gula
  • sedikit garam
  • satu simpul daun pandan
  • daun palas secukupnya

Cara-cara

  1. Bersihkan pulut dan masukkan ke dalam kuali
  2. Tambahkan santan, gula, garam dan daun pandan
  3. Masak sehingga separuh masak
  4. *Sentiasa kacau pulut supaya tak berkerak.
  5. Lepas tu boleh la dibungkus dengan daun palas..Caranya boleh tengok dalam youtube.
  6. Akhir sekali masukkan dalam periuk yang agak besar dan masukkan air sehinga ketupat tenggelam.
  7. Rebus sehingga air kering dan ketupat masak.
  8. Sedap dimakan dgn rendang @kari daging









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (11)

02-01-2011, CheqSueCommot komen :

pengalaman buat ketupat palas...berpeluh2 jugak nak siapkan sebijik...susah nak terangkan...kene try n error..seb baik mak ajar...


20-02-2011, samhudina komen :

macam simple jer resepi ni..tak jadi ni kalau try buat..saya dah banyak kali buat tapi bukan macam ni...tak brape kena ni...sori ekk..


20-02-2011, alibaba komen :

awak cube tengok


25-03-2011, idzaereynee komen :

samhudina..jgn la tuduh sembarangan..kalau xjadi apa yg dalam gambar tu..? cuba la dulu ..saya dah banyak kali buat..alhamdullillah..


11-07-2011, ummialeesha komen :

Hai idzaereynee... senang resepi yg awak bg ni. Nanti nak try buat. Arwah mak saya ada ajar jugak tp igt2 lupa...


18-08-2011, auntie yan komen :

sebenarnya..tak pyh rebus...kukus lg sedap...try la...


18-08-2011, auntie yan komen :

sbbnya...bila rebus..lemak pulut n rasanya dah kluar..ada kurg la sikit..tp kalau kita kukus.....pehhhhhhhhh..memg maveles..pulutnya pon cntek sgt2....skadar bkongsi pngalaman


03-11-2011, mai adam komen :

saya rasa santan pekat sangat kot... boleh x kita kurangkan santan... berapa sukatan airnya..


03-11-2011, idzaereynee komen :

saya suka santan pekat supaya ketupat tu lemak..air untuk merebus tu agak-agak tenggelam kesemua ketupat tu...


17-08-2013, idzaereynee komen :

kalau xsuka lemak sgt boleh kurangkan santan jd 1/2 kilo


11-10-2013, idzaereynee komen :

https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=JeIe8Gkw9ss


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd