Google+

oleh: mass80 Bingka Roti

Dsc03314

bila ada roti lama, boleh buat bingka roti yg sedappp ni..sesuai dimakan bila2 masa dan senang jer buatnya......


Created on : 26-12-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi mass80




Bahan-bahan ( loyang 20cm )

  • 5 keping roti gardenia
  • 2 biji telur - pukul sikit
  • 1 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan gula pasir
  • 1/2 sudu kecil garam
  • 400ml santan
  • 100 ml susu segar / susu cair
  • 1 sudu kecil esen vanila

Cara-cara

  1. Carik - carikkan roti dan rendam dengan santan. Biarkan sekejap.
  2. Satukan susu segar@susu cair dengan tepung gandum dan telur, sebatikan dan tapis. Boleh juga blender semua bahan dan tak perlu ditapis.
  3. Tuang ke no 1 dan masukkan esen vanila dan gula pasir. Kacau sebati.
  4. Jika ada bekas bingka, tuang kedalam bekas bingka yang telah dilengser dan bakar atas api perlahan selama 1 jam.
  5. Mas guna bekas bekas kek chiffon, Mas sapukan minyak dan taburkan sedikit tepung gandum pada bekas kek chiffon tu dan tuang adunan bingka dan bakar dalam oven yang dipanaskan 170 c bergantung pada saiz oven, selama 45 minit dengan api atas bawah.
  6. Jika atas bingka dah cantik keperangan@ kecoklatan masa tengah bakar, boleh tukar api bawah sahaja. Bergantung pada jenis oven. Kena perhatikan juga masa bakar..
  7. Biarkan sejuk baru terbalikkan dan potong. Selamat mencuba...

Tag

kuih








Laporan Masakan Bergambar (5)

Bingkaroti
26-12-2010
makcik...kita melaporkan..hehe.memang best bingka ni.kalau ada roti dan santan mesti buat punya...mekasih makcik
Laporan oleh: izahdaut

makcikk...kau memang ligat dan pantas, maceh yer sudi mencuba....lapp u makcikkk...

Dsc00406
28-12-2010
salam mass, akak da buat bingka roti mass nie . . tp akak t'slah buat, t' keras skit cz g blender roti . . x bce btul2 cra2 nya, hehe . . pepn, tqvm . . ^_^
Laporan oleh: hasiah63

tak pe kak..janji sedapp, lain kali boleh buat lagi, maceh kak sudi mencuba...

20110602_004
06-06-2011
~ yummyy ... ^_^ ... maceh tuan pnye resipi ... mmg best .. sy tabur kn kismis d atas nye ...
Laporan oleh: syimma

maceh syimma kerana sudi mencuba...memang lebih sedapp bila diletak kismis....

Bingkaroti
08-07-2011
salam kak mas...sedap bingka ni...kali saya buat guna resepi akak..biasa buat guna resepi sendiri...tapi lebih kurang je resepinya...hehehhe....sedang elok je manisnya...buat 2 kali sebab bancuhan pertama tu tak cukup...saya guna acu pecah 8...sebab nak dptkan kerak2...hehehhe
Laporan oleh: quinnie
Photo-0057
20-01-2014
kurang rendam roti tapi jadi jugak-sedap.
Laporan oleh: Razzizz

Komen (13)

26-12-2010, hasiah63 komen :

salam.... mass80. akak pun nak cuba buat bingka ni. bahannya pun dah ada. klu dah buat nanti akak msukan gmbarnya nanti. apa pun tq kerna sudi bkongsi rspi


26-12-2010, mass80 komen :

salam kak hasiah, selamat mencuba kak...nnti masukkan gambar tau....mas pun nnti nak try wat donat akak tu....tunngu tau mas anto laporan...he..he..


27-12-2010, nisa hashim komen :

da la hari puase (qada ye). tgk bingka ni terasa nk buat la balik karang.bole mkn lepas bebuke


28-12-2010, nurfaht komen :

dah lama sy dok cari resepi bingka roti nie..kesukaan suami dan saya sendiri.ingat2 nak buat sekarang,bahan semua dah ada.tq ye kak mass..kongsi resepi disini


28-12-2010, mass80 komen :

salam nisa dan nurfaht...selamat mencuba yer, nnti jngn lupa masukkan gambar, nak tengok gak bingka roti korang....


16-01-2011, hindon komen :

salam mass80, gula pasir tu tak boleh ke kalau disatukan dgn susu segar+telur+tepung gandum dan kemudian blend? saya nak cuba kuih ni..lah


28-01-2011, mass80 komen :

boleh kak...tak de salahnya....selamat mencuba yer....


18-03-2011, aniees85 komen :

lama dah cari resepi neh.. dlu mck slalu buat.. lme dah xmkn,ade pmintaan dr adk2.. time ksh mass80


28-03-2011, lorzaijan komen :

mass...400ml santan tu, santan dari kotak leh ke? ke kena campur air?


01-06-2011, michacomel komen :

mass, saya nak cuba resepi nie ye? tq


07-06-2011, mass80 komen :

sorry lorzaijan.....lambat balas... boleh guna santan kotak dan dicampur dengan air...selamat mencuba yerk...


07-06-2011, mass80 komen :

selamat mencuba michacomel.. nanti anto laporan tau...


11-07-2011, donnalita komen :

lepas baca laporan masakan dr quinnie, teringin plk nak cuba.dah buat pun tadi....tq mass


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu