Google+

oleh: cikgunita Kuih kasui

Pcdv0020

sedap dan lembut. Sesuai minum petang


Created on : 04-03-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi cikgunita




Bahan-bahan ( 15-20 keping )

  • 125 gm gula merah (1 cawan) masak dengan 2 cawan air hingga hancur dan sejukan.
  • 250 tepung gandum ( 2 cawan 1/2)
  • 40 gm gula pasir (lebih kurang 1/4 cawan)
  • 40 gm tepung sagu (lebih kurang 3/4 cawan)
  • 1 sudu makan air kapur
  • kelapa parut muda digaulkan dengan secubit garam.
  • sesudu minyak
  • 2 cawan air

Cara-cara

  1. Campurkan tepung gandum, tepung sagu, gula dengan air dan kacau rata.
  2. Tambahkan sesudu air kapur. Ia akan bertukar sedikit kuning.
  3. Masukkan campuran air gula merah. Kacau
  4. Tapiskan adunan dengan penapis kelapa ke dalam bekas lain.
  5. Pcdv0025
    Sapukan loyang dengan minyak. Masukkan adunan ke dalam loyang. Panaskan kukusan. Kukus selama 5-10 minit

Tag









Laporan Masakan Bergambar (11)

Kuih_kosui
26-04-2007
sedap sangat....tp keras sikit..boleh tambah air ke?
Laporan oleh: syahmi

kalau keras I cadangkan tambahkan 1/2 - 1 cawan air lagi. Akak dah cuba

Img_1035
06-06-2007
Teringin nak buat tapi takde gula melak, so belasah jer ngan gula perang hasilnya kaler tak berap gelap apa pun sedap....
Laporan oleh: latifahmn

tima kasih kerana mencuba.

P8200837
23-08-2007
buat ni utk bekpes... sedap.. tqvm
Laporan oleh: mama_myvi

sama-sama

04-01-08_1551
04-01-2008
dah banyak kali waheeda wat kuih ni baru skrg menjadik hehehe tq cikgunita
Laporan oleh: waheeda

Sama-sama. Tima kasih juga kerana sudi mencuba resipi ini.

Img_0051
28-01-2008
mencuba & berjaya!!!! sonok sgt..time kasih ye...
Laporan oleh: cik meenah

sama-sama.

Kasui_001
13-01-2011
ermmmmm, mmg sedap kasui ni, buat 1 loyang, kejap jek abis...
Laporan oleh: Aini DTHO
P1030383
28-02-2011
sdp cikgu,tp cm tekeras kit..xpe leh cuba lg..
Laporan oleh: Mariani(KT)
Kasui
04-03-2011
ermm..lepas teringin...lepas angkat terus ngap....sedap lembut jer...
Laporan oleh: diana_8194
110420111946
11-04-2011
alhamdulilah..firstime buat ni..jd lah...terima kasih...krn resepi mu begitu berharga...cuma saya tmbh kan sedikit air..sbb takut keras lak nanti...tgk ada org komen kata ada yg keras..ada yg cantik....terima kasih sekali lg...hehe
Laporan oleh: mrs fansuri

Tentu puas makan kuih buatan sendiri

P1040958
04-04-2012
slm ckgu...sya wat lg.tp lbih kan air...emm mmg lmbut...cpt jer abis..tqtq ckgu.
Laporan oleh: Mariani(KT)

Tahniah.

20131011_180211
11-10-2013
Ni lah hasil dia..
Laporan oleh: okayjerr lalalaa

Komen (20)

05-03-2007, mama_nurin komen :

blh tak ganti tepung sagu dgn teung beras?


05-03-2007, hanis komen :

kalau takde air kapur takpe tak?


05-03-2007, Lilydvalley komen :

biasanya tpg ubi(sagu) & air kapur adalah bahan penting nak buat kasui ni... kalo subsitut ngan tpg beras, dah lain rasanya... then kalo x de air kapur, tak jadila kasui yg diingini... jadila jugak... but not as wht kasui should taste.


07-03-2007, cikgunita komen :

Saya rasa tak boleh ganti dengan tepung beras. Kalau tak tambah air kapur rasa lain.


07-03-2007, Lilydvalley komen :

kalo ganti ngan tepung beras... jadila kuih talam. tabur serunding, etc...jadi talam berlauk.


08-03-2007, Rahmawati komen :

Nak tny sket, tpg sagu tu tpg ubi ke


08-03-2007, Lilydvalley komen :

setahu i... begitula... tepung sagu=tepung ubi. tak penah lagi jumpa tpg yg labelnya"tepung sagu" kat mana2 kedai. dan setahu i... mak i buat kasui ni guna tpg ubi.


09-03-2007, Rahmawati komen :

Dah cuba buat mlm td, tp mcm liat sket, pas tu terasa 'kapurnya' Mungkin terlebih kot


12-04-2007, makan-makan komen :

Tima kacih cikgunita. Saya dok cari resepi ni sebab dulu masa mak ader selalu masakkan kuih ni untuk kami adik-beradik. Sekarang kena bikin sendiri ler. Nak buat untuk anak-anak lak..... supaya memori terus berkesinambungan


04-06-2007, umi_nabil komen :

skg buat sendiri kueh ni memang rase nostalgianye, dulu mak yang selalu buatkan.


10-04-2009, askrole komen :

salam, kalau kat swk kita guna gula apong (nira pokok nipah). rasanya..... fuyoooooo memang sedap. saya sarankan supaya member2 cuba guna gula apong ni pulak. pasti terasa kelainannya.


13-02-2010, beautifulmar komen :

rasanay kena tambah 2 cawan air dan kukus lama sikit coz lagi lama kukus lagi sedap


02-04-2010, salfnd komen :

dah buat dah kuih ni sedap tapi saya tambahkan garam & kicap sikit lagi sedap kuih nye.terima kasih lah ye


24-05-2010, alinaatan komen :

mak saya ada buat jualan kuih ni. tapi memang dia guna tepung beras. tp untuk pengetahuan semua tepung sagu dan tepung ubi adalah 2 tepung yg berbeza. sagu tu biasanya org letak masa buat keropok lekor. teksturnya agak lembab sedikit. saya sentiasa ada 2 jenis tepung ni sbb saya suka buat keropok lekor dan kuih muih lain.


11-04-2011, saida_wati komen :

sdpnya..mmg dh lama cari resepi ni..insya Allah weekend ni nk try buat..wish me luck..heheh..


17-05-2011, adikina komen :

nak wat lah...hujung minggu nie...pasti sedap kan


20-05-2011, idafarida komen :

saya dh buat..alhmdulilah jadi.sedap..1 pinggan dh hantar kt jiran sebelah..


06-10-2011, adrianna salsabil komen :

saya bt guna tepung ubi..x guna tpg sagu...


15-04-2012, mrsafzan komen :

TQ tuk resipi yg senang n jelas ni ckgu nita..skrg br la ad smngat skt nk wat kuih kasui ni..dulu sy igtkan ssh..


11-10-2013, okayjerr lalalaa komen :

First time buat trus jadik... Manis dia, lembut dia sesuai sgt.. Portion pun just nice.. Siap bleh bg jiran sebelah rumah lg... Tq tuan empunya recipe!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu