Google+

oleh: kakbesah bubur anak lebah

Dsc01214

arwah MIL akak kata, di kampungnya, buburni selalu dijamu kpd org kampung sempena masuk ke rumah baru @ baru mendapat anak.


Created on : 17-12-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kakbesah




Bahan-bahan ( satu family bleh mkan )

  • satu mangkuk besar cendol pandan
  • gula melaka + gula pasir secukup rasa
  • 1 mangkuk @ lebih santan kelapa
  • 2@3 helai daun pandan - koyak & simpul
  • 1/2 sudu teh garam

Cara-cara

  1. masak gula melaka dgn sedikit air hingga larut. tapis jika perlu. lepastu masak bersama santan, gula pasir, daun pandan & garam. suaikan rasanya.
  2. sentiasa kacau supaya x pecah santan. bila mendidih, tutup api dan terus masukkan cendol. kacau rata.
  3. siap utk dihidangkan..
  4. Klik untuk isi cara-cara di sini

Related Recipes

Laporan Masakan Bergambar (1)

Bubur
27-01-2011
ni dia...dah lama buat...sorry lambat hantar laporan....tq kak besah...
Laporan oleh: quinnie

wah, siap buh sagu lagi....msti nyamann je masuk ke perut.... awak ni rajin la quinnie...



Komen (10)

17-12-2010, quinnie komen :

salam kak besah.....akak pakai cendol biasa tu ke nak buat bubur ni? emmm ada tak resepi nak buat anak lebah nye tu.....


18-12-2010, kakbesah komen :

salam quinnie....akak guna cendol buatan sendiri. cara membuatnya, akak ada letak di ruangan ini beberapa hari lepas. cuba search- cendol kak besah - ok.


24-12-2010, quinnie komen :

tq kak besah...saya memang dah lama carik resepi bubur anak lebah ni....alhamdulillah..ada jugak yg kongsi resepi akhirnya.....saya memang suka makan bubur ni...almaklum le anak jati perak...tapi buat tak reti....tau makan jek...kekkeke


29-12-2010, kakbesah komen :

oh ye ke quinnie,mertua akk mmang org perak,mukim kg Gajah.akk blajar buat cendol & bubur anak lebah ni dr dia. ate' ape' tunggu lagi...cube' le' kome' try....hehe


27-01-2011, quinnie komen :

hehehhe...tak terang gambar nye....baru perasan....


27-01-2011, nurulainada komen :

sebenarnya saya pon dah lama cari resipi bubur anak lebah ni...almaklum saya org perak...cuma bubur anak lebahnyer warna putih


30-01-2011, quinnie komen :

nurul kalau ikut org perak memang le kaler putih...tu depe letak gula putih je...keluarga saya jenis suka letak gula merah...tu yg kaler dia gelap skit....:)


07-02-2011, kakbesah komen :

nurul n quinnie, xkire' le' gule' merah ke putih, yg pastinye' sape' yg sanggup buat bubur ni memangnye' org rajin... ate'..susah membuatnye'...hehehe..


26-03-2011, morningstar komen :

saya ingatkan betul betul anak lebah pasal arwah mak saya suka buat pais anak lebah[iarva] masa saya kecik kecik dulu


13-03-2012, kakbesah komen :

morningstar.. iyer...? sgt menarik tuh, letaklah resepinyer kat sini jika awak tahu, bleh sharing, sharing..hehe..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd