Google+

oleh: ieka7688 Kek sarang lebah

Setelah_di_potong

sesuai untk mkn ptg


Created on : 15-12-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ieka7688




Bahan-bahan ( 1 family )

  • 1 cwn gula pasir
  • 1 cwn air panas
  • 2 sb mentega
  • 1 cwn susu pekat ( tp yg ni sy guna susu cair)
  • 4 biji telur
  • 1 sk esen vanila
  • 1 cwn tepung gandum
  • 2 sk soda bikarbonat

Cara-cara

  1. Cawan_yg_di_guna_kn
    ini adalh cawan yg sy gunakn..
  2. Maasak_gula
    masakkan gula pasir dalam periuk,masak hingga gula cair dan menjadi perang,tuang air panas sedikit demi sedikit higga habis.kacau rata.
  3. kemudian masukkan mentega,kacau hingga cair dan biarkn sejuk.
  4. putar telur hingga kembang dan pekat.masukkan susu pekat manis kacau rata.masukkan tepung gandum,soda bikarbonat dan kacau rata.
  5. akhir skali masukkan esen vanila dan adunan no.2 td.gaul rata dan perap 1-2 jam..
  6. Tuang ke dlm tin yg telah di lengser dengan mentega.bakar pd suhu 170 darjah selama 1jam atau hingga masak.
  7. Bile_dh_siap
    Sejukkn sblm memotong

Tag

kek









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (11)

15-12-2010, akma_4th komen :

ieka, guna susu cair pun ok ek? xtawar ke? brp suhu oven? guna api atas bawah or api atas sahaja? ieka, boleh x taip penuh perkataan dlm cara2 tu? ssh skit nk fhm bhs sms.


15-12-2010, ieka7688 komen :

akma,sy gna ape yg ada kat umah ni,malas nk kuar g kdai.rasa nye ok je,x tawar dan x terlalu manis.guna api atas bawah.


15-12-2010, akma_4th komen :

thanks ieka, nnti sy try wat guna resipi ni plak.


15-12-2010, anna89 komen :

hye ieka.. sy berminat n suka mkn kek nie.. but, klaw takde oven, boleh tak kukus? n rasa dia akn berubah x?


15-12-2010, isstieyhumairaa komen :

sy dh try wt ptg td.. alhamdullillah jd..suka sgt2.. thanks ya


15-12-2010, ieka7688 komen :

hai anna89..sy x pasti klu kek ni blh kukus atau x dan sama ada rs nye akn berubah atau x..


15-12-2010, Mariani(KT) komen :

hai anna89.sya dah prnh kkus kek ni.dia ttp naik dn rsa pon ok jer.


16-12-2010, sofea22 komen :

resepi ni sama dengan resepi kek gula hangus widad yang ada dalam myresipi ni.saya dah cuba resepi tu.


16-12-2010, tuannaa komen :

emm... skali buat terus jadi..siap hulur kat jiran lagi... thanks...ieka


03-08-2011, michacomel komen :

nak cuba ieka..tq share resepi


10-11-2012, hamidaha komen :

Perap tu makdudnya letakkakn dalam loyang dan tutup dengan kain ke!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd