Google+

oleh: syuwaibahmusa kuih cucur/topi

100_1394

kuih org dulu2...hanya terdapat di kelantan..fav sy dr dulu hingga kini...br dpt resepi ni dr seorg kwn,sekadar ingin berkongsi dgn anda semua...x rugi mencuba ,mmg sedap dan mudah...


Created on : 04-12-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi syuwaibahmusa




Bahan-bahan ( 10biji )

  • 2 cwn tepung beras
  • 2/3 cwn tepung gandum
  • 1 cwn gula
  • secubit garam
  • air 1 cawan lebih skit jer...

Cara-cara

  1. kacau semua bahan2 tadi hingga sebati....pakai senduk ditenyeh sambil membulat...ulang byk kali...lepas tu dibiarkan semalaman...esoknya bila nak goreng,tenyeh membulat lagi...dlm 10 kali..br goreng mcm biasa...cubalah..Insyaallah jd...









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (12)

04-12-2010, akira mira komen :

sy suka kuih ney


04-12-2010, weed1 komen :

yerr...jaman kecik2 dulu suka mkn kuih ni..dh lama xjumpa kuih nii...dulu pggil kuih ni 'topi cina'...; ))


04-12-2010, kakbesah komen :

e..e..kuih apa ni... x pernah makan lah.kat pasar malam mana ada dijual.macamana boleh jd 2 warna ye..?


04-12-2010, hasmir komen :

kalo kat sabah ia d pggil kueh 'jemput-jemput'.....


06-12-2010, atuffyang10 komen :

kuih ni masa kecik2 dlu mak sya biasa buat...rasanya bukn kat kelantan je ade...:) boleh dimprovekan lg...


14-12-2010, mek lyn komen :

mlm ni nak bancuh...pg esok leh try wat sarapan


21-12-2010, weed1 komen :

betul la atuffyang10...dulu kt kelantan jer ada kuih ni...klu pegi mana2 pasar mesti ada...; ))


13-02-2011, iena_namy komen :

saya dah cuba buat, tapi liat skit la, mgkin sebab saya xtau nak agak air. blh tak bagi sukatan untuk air, senang skit untuk org yang tak pernah buat macam saya nak buat. sy mmg sukla kuih ni.


25-02-2011, syuwaibahmusa komen :

kakbesah,2 warna tu sbb yg tepi tu dh garing..so far sy xde jumpa kt mn2 p.mlm lg.


25-02-2011, syuwaibahmusa komen :

iena-namy,nti bile sy buat len kali sy sukat dulu airnya...(sll terlupa nk sukat air)..just 4 info,adunan dia cair skit dr adunan lempeng.


12-03-2011, syuwaibahmusa komen :

sy dh update sukatan air...


05-07-2011, hanaizhar komen :

salam..dibiarkan semalaman dlm peti @ kat lua je ye?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd