Google+

oleh: Makyong Acar timun mentah

Acar_timun

acar timun sempoii


Created on : 16-04-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Makyong




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 2 batang timun
  • 1/4 bawang besar
  • 3 sudu besar cuka makan
  • garam dan gula secukup rasa
  • air kapur

Cara-cara

  1. Kupas kulit timun dan potong nipis-nipis. Rendam dalam air kapur.
  2. Mayang bawang besar
  3. Sejatkan timun. Masukkan semua bahan-bahan di atas. Gaul sehingga rata
  4. Biarkan selama 5 minit atau lebih sebelum dimakan.

Tag

sayur acar








Laporan Masakan Bergambar (5)

Acar_edt
14-01-2008
Makan dengan ayam masak merah... (,,('o')
Laporan oleh: begonia
Timun
19-11-2008
betul kata makyong..peram dgn air kapur timun tu jadik rangup...tq ye..
Laporan oleh: quinnie
Acar_timun_mnth_mkyong
04-01-2009
acar yg paling mudh skali...mkn ngan nasi briyani....tq Makyong... :)
Laporan oleh: kak fida
Imag0034
19-06-2009
memang sempoii, sedap n rangup. tq
Laporan oleh: rosaliza
Acar_timun
01-10-2009
mkn ngn ayam masak kurma smlm.. tp x rendam pon ngn air kapur tu.. hehe!
Laporan oleh: mamaRisya

Komen (13)

27-09-2006, emee komen :

makyong........nak buat acar masak camana?


14-11-2006, mutiaraSz komen :

Air kaper tu nak buat ape..?lepas rendam boleh buang air nye


14-11-2006, mutiaraSz komen :

Ops.. air kaper plak..Air KAPOR der


14-11-2006, Makyong komen :

air kapur tu buang la.. buat rendam supaya timun tu jadi ranggup.


06-02-2008, nethna komen :

makyong... habis dah buang air apur tu, timun tu cuci tak?


23-10-2008, naim komen :

bwg merah xpyh taruk ke makyong?cili merah?


16-11-2010, misz_honeyz komen :

guna kapur makan eh?


27-03-2011, mysaraaa komen :

saya rase timun tu mesti dicuci dahulu kan mak yong??


24-04-2011, deja komen :

nape guna kapur


07-08-2011, shuank komen :

salam...ada tak acar yang tak guna kapur....


06-09-2011, zu5158 komen :

shuank, kalau nak acar yg tak guna kapur, jgn la rendam timun tu dengan air kapur. sama jer resepinya. cuma bila direndam dgn air kapur timun tu jd rangup , lagi best...


13-09-2011, mama_ejan komen :

slm, makyong nk rendm dgn air kapor bape lame yer...rendam kejap je ke?


24-11-2011, koko lala komen :

lebih kurang resepi kite, tapi kite suka campur dengan carrot n lada begala, potong pjg cam saiz potato cip. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu