Google+

oleh: maya_zakry Soto Ayam

Img_0118

Bertambahla lazat dgn bergedil


Created on : 26-02-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi maya_zakry




Bahan-bahan ( 2-3 org kot )

  • 1 ekor ayam - direbus
  • Sup Bunjut ADABI
  • B.merah, b.putih, halia - ditumis
  • Nasi impit ADABI - rebus je yg plastik
  • Suhun - digoreng
  • [Hiasan]
  • Bawang goreng
  • Daun Bawang
  • Daun Sup
  • [Bahan kicap]
  • 20 batang cili padi
  • 2 ulas b.putih
  • 1/2 cawan kicap manis

Cara-cara

  1. Buka sup bunjut dan kisar/tumbuk isinya. Utk memberikan lebih rasa. Kalau tak suka tak payah le bukak tp nanti rase cam kuah sup ayam je.
  2. Tumis b.merah, b.putih, halia sehingga kuning dan naik bau. Kemudian masukkan le air rebusan/stok ayam yg direbus tadi. Kalau suka masukkan kentang dan tetulang ayam. Kuah soto siap. *Jangan lupa masukkan sup bunjut yg telah ditumbuk td.
  3. Ayam yg direbus td, digoreng dgn sedikit gaulan kunyit/garam.
  4. Selepas goreng, carikkan ayam mcm gambar di atas. Ayam carik siap.
  5. Untuk kicap pula, kisar semua bahan kicap dan ratakan.
  6. Untuk resipi bergedil pula, sila ke sini *Saya menggunakan resipi bergedil yg same cam kat link ni.
  7. Lastly, tuangkanlah kuah ke atas nasi impit, suhun yang telah digoreng dengan bergedilnya.
  8. Dan hiaslah soto dengan carikkan ayam diatasnye bersama-sama bawang goreng, daun bawang dan daun sup.

Tag









Laporan Masakan Bergambar (14)

Dscn0497
02-05-2007
jeng jeng..jadi jg soto akak...tq
Laporan oleh: kakfiza

woww sedapnyehh

Img_1992
17-07-2007
Buat masa buka pose semlm, sedap dan senang mcm sya ni yg tak reti masak hehe...tq
Laporan oleh: Natto

fuh mengancam

Img_0835
29-08-2007
menu mlm td, tp x sempat nak buat bergedil nye. best sgt
Laporan oleh: imanazyan

wahh besh nye byk suhun... i sukee

Soto_ayam
09-01-2009
Terima kasih utk resepi & ringkas & sedap.
Laporan oleh: fieza_fwwt
Crop_soto
23-02-2009
Buat untuk makan malam semalam...Tq.
Laporan oleh: lisafiq
Nafisa_punya_015
30-04-2010
mmg sedap la.. tp trlupa nk snap gambo supnye.. sgt sdp, nyumi.. i tmbh serai yg ditumbuk halus n sedikit air limau.. mmg extra sedap jdnye.. rase nk buat lg je..
Laporan oleh: Bini cyg
Photo1531
08-07-2010
lamanye x upload..rindu rasanya...hheheheh...oppsss lupa lak, dh try soto ni 2 bln lepas..sedap sgt!!x payah dah nk beli kt pasar malam..TQ utk resepi ni
Laporan oleh: zai_fadilah
210120115098
27-01-2011
mmg mngancam jgk rase soto ni..1st buat mnjadi jgk..cume xde sambal kicap je..tp sedap..thanx tuanpny resepi..=)
Laporan oleh: ezralovescook
Img-20111222-00033
22-12-2011
sedap sgt2 la soto ni simple tp mmg best!tq tuan punya resepi..
Laporan oleh: wssary
Img-20111222-00033
22-12-2011
sedap sgt2 la soto ni simple tp mmg best!tq tuan punya resepi..
Laporan oleh: wssary
Img-20111220-00024
22-12-2011
ni gmbr b4 grg..hasilnya mmg terbaek!!terima kasih..
Laporan oleh: wssary
Dsc09916
18-04-2012
Anak2 suka sgt soto, mesti ada siaran ulangan nnti..tq2..
Laporan oleh: k.zila66
P1050489
23-05-2012
slm..dah lma xmkn soto..cuaca pns cmni terasa nk mkn lak..sdp..
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc00771
14-09-2013
sedapppp....
Laporan oleh: 123456

Komen (32)

03-03-2007, maya_zakry komen :

Dah lama sgt dapur rumah i tak berasap bz.. nih cuti lame boleh la masak


03-03-2007, yani komen :

keskeskes maya.. ingatkan tunggu bulan pose pulak baru dapur umah u tu berasap :)


03-03-2007, maya_zakry komen :

hahaha.. kalau keje mesti mkn luar je... kalau masak blk keje mau pitam... ikutkan byk la nk try resipi yani... terliurrr... tp apekan daya..


03-03-2007, yani komen :

eh cuti apa yg lama2 tu.. cuti hujung minggu ke?.. cuti bersalin.. Hehee


03-03-2007, maya_zakry komen :

1 week mc.. miscarriage, kena D&C, tp cam dah okey jek.. masak laa dr sedih2 tu kan :P


03-03-2007, yani komen :

mungkin belum ada rezeki tu.. pasni mana tau berderet-deret pulak.. ;)


03-03-2007, maya_zakry komen :

haah... ade hikmah.. kot tak tiap tawun kena beranak :P,


09-05-2007, aya07 komen :

Agak2nya rasa soto ni macam soto kat johor ke? Nanti le saye tray,sebab kalu nak buat soto saya hanya guna rempah soto ready made beli kat johor.


17-07-2007, emmacomey komen :

salam..saya org br kt cni..just curious nk tny u all..u all suma kat mane?ade yg dah start berpose??


29-09-2009, Nieta74 komen :

salam semua, saya br lagi di sini.. nie pun br pertama kali nak buat soto ayam nie.harap2 jadiklah yea..so pd maya..thanks for the receipe..


29-09-2009, tired_gerl komen :

best gk kalo makan ng mihun nie..igt nk gak masak menu nie utk open huse minggu depan..harap2 menjadi laa..


27-10-2009, cendana1 komen :

nampak sodap je. pernah makan masa kawan balik dari johor buat. memang sedap hingga menjilat sudu.


14-11-2009, saaleha komen :

sayabaru menyertai ruangan ini dan mencari resepi soto ayam untuk majlis bersama staf saya. saya ingin sangat untuk mencubanya bahannya yang mudah dan senang untuk memasaknya. bangun dari tidur terus ingat nak masak soto. melihat resepi ini yang mudah membuat saya lagi bersemangat untuk ke dapur mencubanya sedangkan saya org yang kurang memasak. terima kasih pd maya_zakry.


08-07-2010, UmiPat komen :

hi...sya bru join ruang ni. hmm...sedap nmpak soto ni. Thx maya zakry sbb share resipi ni. Pat nk tnye sup bunjut tu d kisai dri kain nye dan d tumbuk. Pastu kne bungkus balik ke?? sbb kat atas suh msuk kan sup bunjut yg telah d tumbuk.


07-10-2010, mekda komen :

hai maya... juz nk kongsi resipi... klu resipi sy...sy taruk serai y di kisar....kayu manis...bunga lawang...cengkih...buah pelaga.... mase menumis ngn bawang n halia tu... resipi awak lg mudah.... boleh try ni...hehehe


07-10-2010, mekda komen :

hai maya... juz nk kongsi resipi... klu resipi sy...sy taruk serai y di kisar....kayu manis...bunga lawang...cengkih...buah pelaga.... mase menumis ngn bawang n halia tu... resipi awak lg mudah.... boleh try ni...hehehe


14-12-2010, fettyhan komen :

kat tv3 hari tu, pak engku masukkan cili padi dan ikan bilis yang diblender halus dalam resepi soto beliau. Memang mantap


21-01-2011, ezralovescook komen :

dah buat pon...sedap! tengkiuk tuanpny resepi..


22-01-2011, zaieyda komen :

sedap resipi soto nie... dah cuba dah..... first time buat.... niat dr betahun sudah. kali nie baru buat. thanks yaa....


11-04-2011, ajuzulaiha komen :

sedap resepi nih. kite dh wat semlm. hbs la 2 bungkus nasi impit. mmg sesedap rasa, cukup masin, manis........emmm i like. tq for resepi.


13-04-2011, inaina komen :

sedap....begedil ikut resepi.kuah dia tam bah serai.buab keras.daun limau purut dan kunyit untuk bagi kuah warna kuning.yg tu cara indon masak.lagi satu lengkuaas ckit.fuuuhhh.cdap......


05-06-2011, ssafina komen :

salam..ni nak tanya soalan yang tak patut tanya ni..huhuu..naper sy goreng suhun jadi cam lembik semacam?


07-08-2011, dinahmad komen :

salam..kalau nak goreng suhun, jangan cuci...memanglah lembik semacam. minyak kena panas...angkat cepat...nanti hangus...selamat mencuba.


31-08-2011, Faiz_subzero komen :

Assalamu'alaikum mak suka cari resepi kat internet. tp resepi pak engku kebanyakannya. yg ni bukan soto ayam pak engkukan?


11-09-2011, megat pakau komen :

sbg seorg suami sy suka masak memasak ni.soto ni mmg febret sy.mesti cuba neh,cara masaknya pun mudah.


24-09-2011, norazanesha komen :

kalau makan dgn kuehtiew lagi sdp..!


09-12-2011, khaila komen :

kuah sup tu biasanya sy guna rempah soto adabi... memula rebus ayam bersama bwg putih + halia... bila ayam dah empuk keluarkan.... utk jadikan sup, masukkan rempah soto ke dalam air rebusan ayam td, kemudian masak hingga mendidih... tumis dalam kuali bwg merah+bwg putih+halia+rempah penumis.... kemudian masukkan dalam sup td... :) yum... buat sup tulang pun lebih kurang sama cam ni..


19-04-2012, airisdamia komen :

1st time buat...alhamdulillah jadi. Mudah. TQ


19-04-2012, airisdamia komen :

1st time buat...alhamdulillah jadi. Mudah. TQ


20-10-2012, waya komen :

mcmana nak hantar laporan masakan?? huhu


20-10-2012, misspid komen :

waya,kt sebelah gambar meni ni ada tulisan 'laporan masakan', klik kt situ pastu attach gambar ngan komen sekali...


20-10-2012, misspid komen :

silap 'tulis laporan' he


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu