Google+

oleh: sharmah Kari Telur

Kari_telur

Dah bosan dengan daging dan ayam. Ikan, takder stok, tapi nak makan kari....telur pun boleh lah...sedap jugak.....


Created on : 09-10-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sharmah




Bahan-bahan ( 2-3 orang )

  • *1 biji bawang besar, cincang halus
  • *3ulas bawang putih, ketuk/belah kasar
  • * 1 lembar daun kari, di lurut
  • 1/2 camca teh rempah tumis ikan
  • 2 sudu makan rempah kari ikan (saya guna babas)
  • 2 sudu makan rempah kari daging
  • 1 1/2 cawan air
  • 1/2 cawan santan pekat
  • 2 biji kentang
  • 2 biji tomato
  • 2 biji lada hijau
  • Sedikit minyak masak
  • 3 biji telur rebus

Cara-cara

  1. Panaskan minyak, masukkkan rempah tumis, kacau sedikit dan masukkan bahn yang bertanda *. Tumis hingga bawag layu dan naik bau.
  2. Masukkan rempah kari, dan kacau hingga wangi. (Rempah cepat hangus, kacau rata dengan cepat) Masukkan air dan juga kentang.
  3. Bila kentang setengah empuk, masukkan santan, tomato dan lada hijau.
  4. Akhir sekali masukkan telur, dan biar mendidih dan semua bahan masak. Bubuh garam sesedap rasa.
  5. Siap untuk dihidang dengan nasi panas, bendi goreng rangup dan papadom....yum! yum!

Tag

telur

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (3)

13-10-2010, NORASHUKOR komen :

Nampak macam sedap....


14-10-2010, cekhomar komen :

Teringat menu favorite aku masa kekecik dulu. Air tangan mak ku memang best.Tapi kini tinggal kenangan....


17-10-2013, gaiyathiri komen :

Nak try masak hari ni


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd