Google+

oleh: annis_lisa kuih loyang @ kuih bunga ros

Myr

senang sangat dan dapat byk pulak tu!!!


Created on : 23-09-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi annis_lisa




Bahan-bahan ( 10 orang )

  • 250 gm tepung beras
  • 1 biji telur
  • 1 liter minyak masak
  • gula secukup rasa
  • pati santan
  • acuan bunga ros (mcm dlm gambar)

Cara-cara

  1. pukul telur dgn gula hgga hancur
  2. masuk santan dan telur tadi ke dlm tepung.
  3. kacau rata hgga adunan tidak terlalu cair dan tidak terlalu pekat. (lebih kurang bancuhan kuih ketayap)
  4. panaskan minyak dalam kuali dan biarkan acuan dlm minyak tersebut hgga betul2 panas
  5. celupkan acuan** dalam adunan dan bolehla dicelup ke dalam minyak pula
  6. goyangkan acuan sehgga kuih tersebut tertanggal dr acuan dan grg hgga sedikt keperangan
  7. **jgn celup kesemua acuan tenggelam ke dalam adunan. hanya lebih separuh sahaja krn takut adunan melekat terus pada acuan tersebut

Tag

cookies









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (21)

24-09-2010, mamascorpio komen :

thanks annis, saya mmg tgh cari resepi kuih rose ni.


24-09-2010, ima1005 komen :

annis, pati santan tu brape bnyk ye


24-09-2010, NorOrchid komen :

nak tau jugak santan tu berapa? tq


24-09-2010, annis_lisa komen :

pati santan bubuh agak2 rasa lemak.... janji bancuhan jgn pekat n cair sgt. tp klu rasa dh bubuh pati santan byk tp masih pekat bleh tambah air biasa.


23-10-2010, zam757 komen :

150g tepung beras, 1b telur, 1/2 cawan gula pasir, 175ml santan, 1/2 sudu teh garam. xyah tambah air lagi boleh siap masak!


13-12-2010, seha baharom komen :

saya penah wat gak kuih nih...tp xpakai santan pakai air kapur je...lg rangup dan kurang berminyak..cuba la...cara buat sama je..cuma gantikan santan dengan air kapur..


18-12-2010, annis_lisa komen :

terpulang ikut cita rasa.... klu berniaga mmg untungla klu cara seha tu... :D ...gna santan sdp lagi rasanya sbb lemak2 ckit...


21-01-2011, kakbesah komen :

annis, elok sgt la pringatn cara no 7 tu...coz akk mmag ada pnglamn,1st time buat,akk tlh clup smpai habis acuan...xboleh ditanggalkn langsung.akk ingat salah bli acuan..tp,bila tanya org yg pndai buat,rupanya xboleh clup smpai hbs...haha..mmng lawak sgt...


28-01-2011, meknot komen :

tapi kan sy nk kongsi gak la satu petua ni untuk elakkan acuan melekat.....senang je..panaskan acuan dalam minyak pastu celup dalam putih telur dan masukkan dalam minyk panas semula acuan tu..inSYAALLAH x melekat dah acuan slpas tu..


10-02-2011, annis_lisa komen :

kak besah: sye 1st time buat pn mak mertua yg ajar... klu x mahu jd cm kak besah jgk. hehehe


10-02-2011, annis_lisa komen :

meknot: ooo ye ke... tq ye syer info tu. pasni bleh cuba plak. x la lenguh duk goyang benda alah tu. Huhu


25-03-2011, amnurhuda komen :

salam..saya dh cuba buat rs sedap..tp kuih loyang saya x der bentuk bunga...tlg bg tip skit...saya celup acuan kedlm tpg bl angkat adunan yg lekat tu skit jer...tp alhamdulillah mdh lekang dr acuan.camner nk bg jd bentuk cantik skit...tq.


08-04-2011, annis_lisa komen :

amnurhuda: As Salam, sye rasa masalah dr acuan tu sniri... erm seeloknya gna acuan tembaga. pastikan acuan panas betul dlm minyak sblm celup dlm adunan... dan bancuhan jgn pekat sgt sbb bila tebal x cantik n rapuh.


24-08-2011, Saipah binti sayong komen :

Saya berjaya!!


03-09-2011, mapend komen :

resepi saya, 1 bungkus tpng beras,1 bj telur,rm2 santan pkt,3 cwn setenggah air( di cmpr dgn santan) 1 sd tpng jgng, secubit grm. cara dia sama dgn annis punya..cubalah...


03-09-2011, mapend komen :

oppsss lupa gula 1 cwn setenggah.


09-05-2012, firdaus alfier komen :

salam,saya baru sudah buat..akk mcm mana ye kita nk bagi kuih tu bntuk cntik jer...mkna kata xda senget2....sya buat ngan ibu,masa first xelok last2 bru la jdi ckit....bncuhan tpung ni ada ptua jgak ker eak......siap tdi brtarung lidah ngan ibu sbb bncuh tpung...ibu pakar jugak...hehehe


09-05-2012, firdaus alfier komen :

salam,saya baru sudah buat..akk mcm mana ye kita nk bagi kuih tu bntuk cntik jer...mkna kata xda senget2....sya buat ngan ibu,masa first xelok last2 bru la jdi ckit....bncuhan tpung ni ada ptua jgak ker eak......siap tdi brtarung lidah ngan ibu sbb bncuh tpung...ibu pakar jugak...hehehe


10-05-2012, miszmia.mia komen :

hari ini sy belajar msk kuih ni tp tk mjd..dr pg smpi ke ptg..sgt mengecewakan..bila sy jumpa web ni bru sy tau rupanya kne guna tepung beras tp sy guna tepung gandum...sy tnye2 kwn,mereka kata guna tepung gandum..kompom ke ni guna tepung beras??kang tk jd lg


10-05-2012, miszmia.mia komen :

hari ini sy belajar msk kuih ni tp tk mjd..dr pg smpi ke ptg..sgt mengecewakan..bila sy jumpa web ni bru sy tau rupanya kne guna tepung beras tp sy guna tepung gandum...sy tnye2 kwn,mereka kata guna tepung gandum..kompom ke ni guna tepung beras??kang tk jd lg


13-11-2012, annis_lisa komen :

sye guna tepung beras.. xkn nk tipu plak kn. :))


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd