Google+

oleh: rohaya1710 biskut aiskrim

Kuih4_020

lg satu biskut wajib setiap kali raya, kegemaran anak anak!


Created on : 23-08-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi rohaya1710




Bahan-bahan ( 140 keping )

  • 260gm mentega
  • 120gm gula ising
  • 1/8 sk pewarna kuning telur
  • 320gm tepung gandum
  • 40gm tepung jagung
  • 40gm tepung kentang
  • 20gm tepung kastard
  • 1/2 sk serbuk penaik
  • 50gm gajus - panggang dan kisar
  • hiasan - coklat masakan dan manik urai

Cara-cara

  1. pukul mentega, gula ising dan pewarna kuning telur hingga kembang
  2. masukkan tepung gandum, tepung jagung, tepung kentang, tepung kastard dan serbuk penaik, gaul sebati hingga menjadi doh
  3. rehatkan doh selama 15 minit, canai dan terap dgn acuan aiskrim dan bakar
  4. sejukkan biskut, celupkan kedlm coklat masakan yg telah dicairkan dan hiaskan dgn manik urai.

Tag

cookies

Laporan Masakan Bergambar (5)

Biskut_ice-cream
24-08-2010
Memang jadi pujaan si comel! Satu kemestian di musim perayaan.....
Laporan oleh: Indai Aim

wahhh...warna warni gitu! sgt comel...memang jadi pujaan anak2

Sd537559
06-09-2010
Terima kasih, biskut ni sedapppp sangat, mmg akan buat tiap raya nmpknya..Tk de tepung kentang so saya abaikan dan buh tepung jagung lebih skit..gajus pun tk de so saya letak kacang tanah bakar dan kisarkan..Cuba jgn tk cuba!
Laporan oleh: coveredgirl

olah sikit resepi pun ok kalau sedap...tq sebab cuba!

P1020574
21-09-2010
menjadi kegemaran adik2 spupu n nenek.... hehhee
Laporan oleh: put3 ct

biskut ni memang jadik pujaan hati ramai org...!

Keabadian_cinta3142
21-08-2011
mmm..menjadi gak buat biskut nih..walaupun agak susah sikit pada mulanya...memg sedap n my mom pun suka..Thanks!!!
Laporan oleh: nuraaz

wah...cantiknya warna warni...rajinnya nuraaz

Dsc01864
29-07-2013
wat utk raya..kesukaan anak2..tq rohaya.
Laporan oleh: k.zila66


Komen (11)

24-08-2010, citarasawan komen :

biskut ni mmg sedap krn ada rasa gajus, deco coklat aiskrim mmg comel n sesuai ssgt ngan budak2 ... :)10x best!!!


24-08-2010, Rahmawati komen :

biskut ni mmg sdp.. wajib buat.. tp my mom lbh suka plain tanpa chocolate.. kena fikir bentuk lain plak...


25-08-2010, rohaya1710 komen :

kak wan, jgn kan bebudak, mak budak pun suka gak :)


25-08-2010, rohaya1710 komen :

rahmawati, memang biskut ni wajib tiap kali raya....kalau buat bentuk lain tak jadi biskut aiskrim le...kena bg nama lain...hehehe


25-08-2010, zaz komen :

saya memang suka biskut ni...mula-mula dulu ambil resepi kat mak cik...payah juga la nak minta kat dia. pas tu saya beli acuan ni...sekali tengok...kat belakang pembungkus acuan ada tulis resepi ni....cuma tak de gajus kalau tak salah...raya tahun lepas kuih ni paling laris kat budak2...tahun ni buat lagi tapi tambah gajus macam rohaya1710 bagi ni.terima kasih tuan punya resepi kerana tak kedekut ilmu. semoga ilmu awak bertambah dan diberkatiNya.


25-08-2010, rohaya1710 komen :

zaz, mcm sama je pengalaman kita...susah mintak resepi kat org...ramai yg tak nak kongsi, resepi ni sy jumpa dlm buku....alhamdulillah...menjadi dan sedap biskut aiskrim sy...semoga kita sama2 dpt kebaikan nya...amin


25-08-2010, mimieda komen :

utk hiasan atas coklat tu..rohaya buh apa tu..cantik la..x jmpa pn kat kdai..


26-08-2010, rohaya1710 komen :

mimieda....hiasan tu sy beli kat bagus sek. 13 shah alam... tak tau le kat kedai lain ada ke tak, selalunya kat kedai jual bhn2 buat kuih/kek ada jual hiasan mcm tu


07-09-2010, encik_karim komen :

aa'ahhh sedaaaaaaaaaaaaaappp sangat biskut uolss... sedap la sangat???


07-09-2010, encik_karim komen :

aa'ahhh sedaaaaaaaaaaaaaappp sangat biskut uolss... sedap la sangat???


10-08-2011, mila kharmilah zputriz komen :

hi i da lama cari resepi nik, nk buatkn my anak2 (*walaupun sorang tu 3 tahun, gi sorang 1.5 tahun) & suami i yg suka sgt mkn cookies buatan sendiri.. Akhirnye jumpa kt cni! Arghh... Hepinye! I nk try buat warna warni esok :) maceh for sharing! Tk sabor nk buat....!! LoL!


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd