Google+

oleh: citarasawan Suji Almond Cookies

Dsc03189

Gandingan tepung suji dan almond


Created on : 13-08-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi citarasawan




Bahan-bahan ( 100 biji )

  • 150gm mentega
  • 30gm minyak sapi
  • 80gm gula kaster
  • 1/2 tsp esen vanilla
  • 50gm serbuk badam
  • 60gm tepung suji
  • 220gm tepung gandum
  • 1/4 tsp serbuk penaik
  • Hiasan : Kuning telur dan badam nibs

Cara-cara

  1. Sebatikan mentega, minyak sapi, gula dan esen vanilla hingga berkrim.
  2. Kemudian masukkan pula tepung suji, tepung gandum, serbuk penaik dan serbuk badam.
  3. Uli lembut adunan dan terap dengan acuan bulat atau di sukai.
  4. Sapukan kuning telur dan taburkan dengan badam nib.
  5. Panaskan ketuhar. Bakar pada suhu 140c selama 30 minit atau sampai kekuningan.

Tag

cookies









Laporan Masakan Bergambar (2)

Img_0003
16-08-2010
salam, k.wan...sedap! kombinasi unik suji ngan almond....
Laporan oleh: fatinmfaa
Dsc01816
18-08-2010
sedap...!! dah buat 2 bancuhan dpt laa dalam 100+biji
Laporan oleh: noni_z

Komen (20)

13-08-2010, noni_z komen :

nak tanya kalau xde tepung suji bleh tak ganti kan ngan tepung apa..?


13-08-2010, citarasawan komen :

2 Noniz :) blh di ganti ngan lain tpg spt tpg jagung, kentang tpi bila dh tukar tpg dh x sama lgi resipi dan rasanyer ...


13-08-2010, mimieda komen :

kak wan kalo x buh serbuk badam tp pakai sume tpg suji wat 110gm jd tak biskut nih..sedap x.. sbb mak sy x suka bau badam tuh..heee


13-08-2010, ibu suhaidah ibrahim komen :

kak wan...nampaknya memang sedap biskut ni.. nanti ibu nak cuba buat...nanti iboleh hantar gambarnya sekali..


14-08-2010, citarasawan komen :

2 mimieda :) tpg suji serap lemak jdi bila ltk byk sngat biskut jdi berderai jka x suka badam gti ngan hazelnut atau kacang atau tambahkan tpg gandum ...


14-08-2010, citarasawan komen :

2 ibu suhaidah :) biskut ni mmg sdp x laris setiap thun kwan wat jualan .. nti antor gmbor yea ..


14-08-2010, k.zila66 komen :

salam wan,npk senanglh..tpi pkai gm..boleh tak tukar ke cwn...terima kasih..


14-08-2010, mimieda komen :

ooo..br tau tpg suji serap lemak..thanks 4 d info kak wan..sy nk ganti dgn kacang tanah ler


15-08-2010, citarasawan komen :

2 k.zila66 :) zila boleh ke http://citarasawan.blogspot.com/p/sukatan.html utk convert gm to cups.. k.wan syorkan zila membeli alat penimbang kerana kebykkan resipi pastry skrg menggunakan sukatan gm ...


15-08-2010, akmal_eda88@yahoo.com.my komen :

sy nk mntk izin nk ambk/smpan resipi ni blh?


15-08-2010, citarasawan komen :

2 akmal_eda88 :) boleh boleh silakan.. nti antar gambar nyer bila dah buat yea..


17-08-2010, juriatyz komen :

salam wan, nmpk sedap cookies ni...yummy!hehe nk tanya step 1 tu kena putar or gaul sebati jerk eh? ;-) tq


17-08-2010, citarasawan komen :

2 juriatyz : putar bhn step 1 hingga berkrim saja jgn terlalu kembang ...


18-08-2010, noni_z komen :

sedap...! utk this year cookies pertama yg noni buat...!


19-08-2010, citarasawan komen :

2 noni_z :) mekaceh krn mencuba :D


25-08-2010, eddarling_biz@ymail.com komen :

dh btahun2 cari resipi nih... sedap sgt..mkn kt rmh kwn masa raya 3 thn lps.. amik yer...thanks


01-09-2010, mieza049 komen :

Saya dah try buat biskut nie... buat dua adunan ngantuk punya pasal terlebih sukatan minyak sapi. Anyway sodap juga......


07-09-2010, farahana01 komen :

saya dah cuba buat biskut ni... mmg sedap sampaikan dapat pujian dari ibu saya... TQ citarasawan kerana resepi ni..


07-09-2010, encik_karim komen :

kak wan kalo resipi uols takde menambah kacang coklat rice cheese pastu sprinkles kaler macam ala ala pelangi pastu ala ala buat kuih tradisional pastu modify sket terus cop mohor kuih resipi uols laaa?>????? verangan kuat ni kak wan nih..


05-02-2011, mummyjane komen :

wan... soooooooo sedaplah must try ni


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd