Google+

oleh: vdia Bebola ubi keledek

Ubi

sedap makan ketika panas-panas


Created on : 25-06-2006

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi vdia




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 2 cawan ubi keledek-rebus&mashed
  • 1 biji telur
  • 1/2 sudu baking powder
  • tepung secukupnya
  • minyak untuk menggoreng
  • sedikit garam

Cara-cara

  1. Masukkan ubi, BP, telur dan garam ke dalam mangkuk. Tambah tepung sedikit demi sedikit. Uli sehingga tak melekat di tangan.
  2. Buat bulat-bulat kecil. Goreng dalam minyak panas sehingga perang.

Laporan Masakan Bergambar (14)

Bebola_keledek
02-08-2007
kiut le bola2 ni & sedap pula......tq
Laporan oleh: syahmi
Keledek
11-06-2008
sedap makan dgn gula...... anak suka, hb pun suka tq
Laporan oleh: sofinar
P9060470
06-09-2008

Laporan oleh: yumna
Dsc_5850
16-07-2009
ini yang belum di make up....
Laporan oleh: zaina
Dsc_5874
16-07-2009
yang ini setelah di make up dengan gula,sedapppp...
Laporan oleh: zaina
Imag0002
05-08-2009
bt tuk bf ari ni, cantik tp anak2 x brapa suka
Laporan oleh: rosaliza
Imag0003
05-08-2009
doh yg sama tp di cek mek kan, lembur n sedap
Laporan oleh: rosaliza
X_0380
31-01-2010
tq untuk resepi nih...my family suke...
Laporan oleh: goldenmanja
Img_1165ab
29-12-2011
molat2 n sedap... tq for the recipe.
Laporan oleh: Kak Rosenah
Img_3230a
28-02-2012
buat lagi.... sedap!
Laporan oleh: Kak Rosenah
P1050498
23-05-2012
slm...xpenah mkn bebola kldek..sllu wat guna ubi...emm sdp gak..tq ye.
Laporan oleh: Mariani(KT)
Dsc00620
25-05-2012
sedap mkn panas2...tq vdia..
Laporan oleh: k.zila66
Snapshot_20120526_1
26-05-2012
wat sarapan pg tdi...buh gula kat dlmnya, sd gak...time kasih ye coz konsi rcp...
Laporan oleh: ietabeepee
Foto1097e001
27-06-2012
salam vdia.. trma ksh kgsi rspi.. sdap + gula dlm adunan.. trma ksh vdia
Laporan oleh: Norriyah


Komen (26)

26-06-2006, yeen komen :

saya teringin la nak belajar buat kek yg ala2 kek pengantin tu..yg cream dia licin kemas je tu...ala yg org selalu buat kek pengantin tula


02-07-2006, Datin b.s komen :

o...kueh ni..klu d sabah orang panggil kueh onde-onde tapi ada inti dan tak payah letak BP..sedap ni nak buat le..TQ


03-07-2006, vdia komen :

sebenarnya i dah tersilap resepi.. ikut resepi guna ubi kentang but i guna ubi keledek.. so i hentam je lah.. dah siap tu ok juga rasanya.. so i tempek ajelah resepi kat sini..


16-10-2006, Sharifah Azian komen :

Kalau you guna ubi kayu pun sedap. Tak perlu rebus. Parut ubi kayu bawang kecil-mayang daun sup dan bawang-potong cabai hidup-potong hakus garam gaul, dan bulatkan, goreng dan makan panas2....sedap


21-12-2006, normanz komen :

nak cuba ni maner la tahu sedap boleh jual...


23-12-2006, norayong komen :

sedapnya kueh ni, tika musim hujan d kelate ni ubi byk sgt, nak try buat


16-04-2007, kimka komen :

i dah try..tapi keras..sebab mungkin terlebih tepung atau terlebih uli..anyway rasanya ok gak.


21-05-2007, zbahrain komen :

comey2nya...tapi bila i buat kueh keria kenapa adunan melekat kat tangan susah betul nak membuat gelungan....tambah tepung lama2 jadi keras. kenapa yeeeeeeeeeee! tolong lah!


27-05-2007, cute komen :

tepung aper yang di gunakan


30-06-2007, ctzorange komen :

cutenya!!!!!!!!!!


23-11-2007, eryza komen :

Resepi ni nampak cam sedap. Baru lepas balik cameron highland beli ubi keledek madu x masak lagi. leh ler try nanti.


06-12-2007, ibubutet komen :

sodap betulll dah cuba... boleh buat niga petg nih! tq


18-02-2008, che'iza komen :

zbahrain, kadang2 bukan bahan2 atau cara kita uli, sbb bahan dgn cara dah betul dah tapi keras gak. Ni mak saya katalah keledek ni ada 2 jenis, satu yang kulit dia licin satu lagi biasalah(kat selatan keledek tu isi putih tp kat utara susah jumpa selalu ada yang isi dia kuning). Jangan guna yang kulit licin tu sebab keledek tu memang lembik dan ia mendorong kita utk letak banyak tepung, tu yang keras tu. Satu lagi lenyek keledek tu masa panas sbb sejuk tak cantik nanti.


21-07-2008, ziey komen :

ishhh...terliur tul tgk bebola nih time pose gni. ptg kang bukak pose, buleh ler buat. nyummmm... vdia, gune TEPUNG ape..?


04-12-2008, rosemary komen :

yummy... nampak cam best jerr.. nak try ler..


30-12-2008, shaifida komen :

nampak cam sedap...ingat nak try balik kerje nih..keledek eder kat umah tu..


25-05-2009, qut komen :

Dkt cameron highlands,mmg byk org jual bebola ubi ni & sy pn slalu wat sendri gn ubi keledek madu(lebih sdp)..tp resepi sy ln skit..coz ltk gula n tepung pulut skit..so dia akan rs lbh manis n liat2..sdp mkn pns2


01-02-2010, ameerafatin komen :

ouh... mcm kuih ketuk... kat muar slalu jual... sedaaappp... but pkai ubi kayu... teringin plak nak mkn... tp mane nak crk kat sini.... nak try la nnti....


26-10-2010, chef awie komen :

nmpk mcm sdap jer.................


26-10-2010, chef awie komen :

nie pkai ubi keldek ker batu.........


05-02-2011, memoo komen :

anak2 suke...tambah pulak gaul dgn gula....sampai jilat jari....thanks...


11-02-2011, hebat komen :

ni kalau buat bisnis ni blh gak jana pendapatan ...agak2nya lah ye bleh ke? tang kiuh dah nampak mcam selera aje.pasti ramai peminat ni......ma kasih vdia,see again....


12-02-2011, hebat komen :

kesian ..awat cucur depa ni x sama dengan yang asli..mcam2 ada hitam pun ada senget la lawak2


13-06-2011, muslim_ana94 komen :

sedapnyer......


28-07-2011, sam_syira komen :

Nampak sedap, belum pernah cuba, selalu buat cek mek, nanti buka puasa boleh cuba..


28-09-2014, Snur komen :

Sedap bebola keledek ni...cicah dngn gula.ank2 pun suka walau pd mulanya agk pelik sbb x prnh buat.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd