Google+

oleh: yatichedet@yahoo.com Kari kambing special

11052010403

trial and error


Created on : 11-05-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi yatichedet@yahoo.com




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 1/2 kg daging kambing (local atau import)
  • 2 helai daun pandan dan 2 inci halia di ketuk
  • 2 bawang besar
  • 6 ulas bawang putih
  • 1 camt kas kas
  • 1 camt jintan manis
  • 5 biji buah keras
  • 3 camb rempah kari daging
  • 1 btg kayu manis 2 bunga lawang 3 pelaga
  • 1 tangkai daun kari
  • 1 camb serbuk cili
  • 2 btg serai
  • 1 paket santan = 1 biji kelapa
  • 2 biji tomato dihiris
  • 1 pokok daun ketumbar
  • 2 kentang, 1 lobak merah dan 2 cili hijau
  • 1 paket kecil tairu/yogurt- 1 asam keping juga boleh jika tidak ada tairu

Cara-cara

  1. tumbuk bawang besar, bwg putih, halia, kas kas, jintan manis, buah keras sehingga halus. masukkan pula kayu manis, pelaga, lawang dan serai (tumbuk kasar)
  2. panaskan minyak tumis daun kari, serai tadi dan tomato sehingga wangi dan masukkan bahan tumbuk dan tumis lagi sehingga naik bau.
  3. masukkan pula rempah kari daging dan serbuk cili dan tumis sebentar api jgn kuat (hangus) masukkan sedikit air rebusan tadi dan biarkan didih sehingga pecah minyak. masukkan pula daging kambing bersama air rebusan tadi dan didihkan.
  4. masukkan kentang dan lobak merah sebentar kemudian masukkan santan tadi dan didihkan. akhir sekali masukkan tairu/yogurt/asam keping dan daun ketumbar. suaikan garam gulanya.
  5. REBUS KAMBING, DAUN PANDAN, HALIA DAN GARAM KASAR SEHINGGA EMPUK. AIR REBUSAN AKAN DIGUNA SEMULA. - CARA-CARA NO. 1 SEPATUTNYA TAPI ADA SEDIKIT KESILAPAN SYSTEM.

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (6)

07-07-2010, sritalan komen :

kenapa lak bubuh daun pandan,,,,,??


25-04-2011, rosmanlimat komen :

buleh yo ese cubo2..tapi sorai tu mcm nak masak gulai cili padi ajo..!!!


18-06-2011, khazana komen :

saya cuba buat klu tak sedap nahas kau!!!!!!


10-07-2011, ALIF ZULFAQAR ISHAK komen :

HMMMM....???? DAH CUBA, RASA O.K AJE. TETAPI YANG PELIK TU MENGAPA HENDAK TARUK PANDAN PULA SEDANGKAN RASA SAMA JUGA. TAPI.. O.K JE LAAAA.


02-11-2011, suryatee komen :

ni petua jela ye...kalo nk best lg rasa kari tu.....rempah kari tu direndam dulu dengan bawang putih n bawang merah(bagi y rajin)@beso(bagi y malas) sama air sikit selama 1-2jam sebelum menumis...kalo nk laaaaaaaaaaaaagi kick, rendam bersama daging tu....ha baru la daging tu terasa rempah n jd lembut...


02-11-2011, Mr nice guy komen :

ini yg best,,,utk perut aku ,,,


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd