Google+

oleh: Mat Gebu Gulai Nanas

Gulai_nanas

Khas dari dapur Cina Peranakan


Created on : 20-02-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Mat Gebu




Bahan-bahan ( 6 orang )

  • 1 biji nanas madu, kupas, belah 4, buang empulur dan kerat2 1/2 inci tebal
  • 3 ekor ikan kembong rebus, buang perut dan kerat dua (kalau ikan besar)
  • 1 helai daun kunyit, dikoyak2kan
  • 2 keping asam gelugor
  • Garam dan gula secukup rasa
  • 1 biji kelapa, diparut
  • 7 biji bawang merah kecil*
  • 3 ulas bawang putih*
  • 3 biji cili merah*
  • 1 inci kunyit hidup*
  • 3 biji buah keras*
  • 1 keping nipis hirisan lengkuas*
  • 1/2 inci belacan*(*dikisar halus)

Cara-cara

  1. Tuang 1 cawan air dalam kelapa parut, ramas dan perah santan pekat dalam satu bekas. Ketepikan. Tuang air 2 cawan lagi dan ramas, perah dalam bekas lain utk santan no 2. Ketepikan..
  2. Dalam periuk, masukkan nanas yg telah dipotong bersama bahan2 kisar, gaul rempah dan nanas hingga rata dan tenggekkan diatas dapur, masak dgn api perlahan utk 2 - 3 minit.
  3. Masukkan santan no.2, biarkan mendidih. Masukkan ikan kembong rebus, asam gelugor dan daun kunyit yg telah dikoyak2kan tadi.
  4. Bila mendidih perlahankan api dan tuang santan pekat. Perasakan dgn garam dan gula (jika perlu). Biarkan merenih kurang lebih seminit dua. Matikan api dan boleh dihidangkan bersama lauk pauk sampingan.








Laporan Masakan Bergambar (2)

Gulai_nanas
12-03-2007
hari ni masak gulai nanas cik mat... tak ada daun kunyit :( so gantikan dengan serai je lah...
Laporan oleh: umi_e
Nanas_masak_lemak
21-05-2007
Syahmi pun guna serai jugak...sodap makan nasi ari ni....tq.
Laporan oleh: syahmi

Komen (11)

20-02-2007, Lilydvalley komen :

Mat... I ni pompuan yg agak malas... guna santan kotak aje. Actually more convenient. Blh skip la step santan no 2 tu ya... kebetulan i baru rebus ikan kembung, tapi x sure nak buat apa. Tak de nenas & daun kunyit... ish! camana ni


20-02-2007, Mat Gebu komen :

santan kotak pun ok...kalau guna santan kotak, bbuh last sekali...santan no.2 tu lily ganti dgn air biasa je pun ok..then baru bbuh santan kotak tu......kalau tak de nanas mm dah bukan gulai nanas, kalau tak de daun kunyit leh ganti dgn serai, bunga kantan atau pun daun kesom...


20-02-2007, yani komen :

mat.. i bab masak lauk pauk ni tak reti benor.. nak tanya buah keras tu macam mana.. kalau ada gambar boleh letak kat glossary...


20-02-2007, skyblue komen :

buah keras = candle nuts, boleh diganti dgn macadamia nuts. selalu diguna utk memekatkan kari/kuah. betul tak, cik mat?


21-02-2007, princessharyati komen :

amboi sedapnya.. kalu masak ni nampak ye tak letaklah daun kunyit.. sb kat sini takde daun kunyit n buah keras ;-)


21-02-2007, Mat Gebu komen :

Betul tu sky.....selain tu, badam pun boleh juga....dan last sekali tak payah bbuh kalau tak de, tujuan meletak buah keras tu, selain utk memekatkan kuah, ianya boleh melemakkan lagi rasa kuah tu. Cina peranakan tak lari dari penggunaan "buah keras" dan "belacan" dalam masakkan...utk pu3 haryati pula, kalau tak de daun kunyit, leh bbuh serai.. kalau tak pun boleh bbuh daun selasih (basil).


22-02-2007, miza komen :

miza ni kalo bab kupas nenas ni malas betol lah tp utk resepi che mat ni nak kena rajin lah nampak berselera betol...


23-02-2007, umida komen :

cik MAT u nie memang handal la....hehehe i tabik u tau! i org pompuan ni pon tak la sepandai cik mat ni...dari apa yg i da lihat n baca lelaman ni..memang cik mat terror la hehehe...salam kenalan la ye...


14-05-2007, syahmi komen :

sedapnye nampak..nnt syahmi nak try...tapi nk guna nanas dlm tin aje....


09-07-2008, kasihsuci komen :

recepi cik mat semuanya sedap2.sy x faham ler kenapa ikan tu kena rebus dulu...maafle sy nie x pandai sgt bab2 masak-memasak nie


23-05-2011, arenaghazali komen :

nk tnya..kenapa ikan 2 perlu direbus dlu... saya lbih suka gulai ikan kering cmpur ngn nenas......yg ikan nie blm try lg buat..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu