Google+

oleh: kak fida ♥Bubur Som-Som Pandan™

Bubur_som-som_pandan

Kuih tradisional....


Created on : 25-04-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi kak fida




Bahan-bahan ( tergantung acuan atau loyang )

  • 100 g tepung beras
  • 100 g tepung jagung
  • 1,600 ml santan (500 ml KARA+ air)
  • 100 ml air pandan (atau 100 ml air + pandan pes)
  • 1 sk garam atau secukup rasa
  • sedikit pewarna hijau (opt)
  • SIRAP GULA MELAKA :-
  • 500 g gula melaka
  • 1000 ml air
  • 2 helai daun pandan - disimpul

Cara-cara

  1. Masak sirap gula hingga gula larut dan tapis.Ketepikan.
  2. Satukan kesemua bahan2 dalam periuk dan gaul rata.Masak hingga pekat dan kilat,hingga adunan meletup-letup.
  3. Bubur_som-som_pandan_d_acuan
    Tuang adunan ke dalam loyang atau acuan dan sejukkan.
  4. Bubur_som-som_pandan_dsaji
    Sajikan bersama sirap gula melaka.
  5. Klik untuk isi cara-cara di sini

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (16)

P1020296
27-04-2010
yesssssssss.hajat tlh tecapai.wat nom ptg ni.3 ketoi sekli ucu belasah.tq kak.
Laporan oleh: Mariani(KT)

memang sah ucu ku yg gagah mnjadi org pertame anto laporn...heheee...tq ucu krane dh menerai... :D

1
09-05-2010
salam kak.fida.. selamat ari ibu kak! dah lama buat nih! baru sempat nak anto report.. sedap dan lembut! thanx kak yer..
Laporan oleh: hana6877

w'salam ina..slmt hari ibu jugak buat ina..mekaseh krane dh mncuube.. :)

Sum2pndn
23-08-2010
slm kk fida..sempat buat, x sampai 1/2 jam dn dinginkn..buat 1/2 adunan tapi jadi banyak..dpt bagi2 jiran buat brbuka..enaknya mkn dingin..thanks kk fida...
Laporan oleh: ctmas

w'slm ctmas..mmng cpt dn mudh disediakn..alhmdulillh..sronok jirn yg dpt merase..mekasih ct krane dh mncube... :)

Dsc04687
24-08-2010
Salam n selamat berpuasa Kak Fida, menu berbuka puasa harini. Baru jap rasa, ermm, memang kesukaan saya.
Laporan oleh: Sharm1969

w'salam dn slmt brpuasa jugak buat Sharm..alhamdulillah klau rcp mudh nih jadik kesukaan dn mekasih krane dh mncube yer.. :)

P1020467
19-09-2010
slm kak..wat msa bln posa.kli ni x guna mgkok kcik2..sedebek msuk kat loyang..
Laporan oleh: Mariani(KT)

w'slm ucu..ok ler tuu...menjadik jugak..mekaseh krane rajen mncube... :)

Dsc02879
16-05-2011
Tq kak fida...saya tak guna air pandan...buat plain aje..tp mase kacau tuh saya bubuh daun pandan..hihih tak ckp daun pandan ler..Anyway sedap sgtt...!!!TQ
Laporan oleh: chikadakbiru

tk kesah ler..janji kuih tu mnjadi yer...heheee...mekaseh cikadakbiru sudi mncube... :)

Dsc06294
18-05-2011
dh byk kali wat...klu wat kuih nih pasti kena buat dua kali baru puas hehehe...SEEEDAPPP!!!..tq
Laporan oleh: k.zila66

ambooiii zila....skali buat smpai dua kaliii....bnykkk tuuuu....heheee...mekaseh3 yer zila...mmng puas hati boleh mkn ulang2 kali...heeee... :D

Bubur_som22
21-05-2011
salam kakfida..wat utk minum ptg..sedap sgt,anak2 pun suke..tq kak fida lebiu
Laporan oleh: Lina_pg

w'salam Lina...Alhamdulillah...klau anak2 pon suke mkn kuih org dolu2 nih....heeee.....mekaseh yer krane mncube.. lebiuuu tooooo... :o

Img_0940
23-05-2011

Laporan oleh: noormala75

mekaseh noormala krane dh mncube... :)

Som
22-02-2012
sedap le kak fida..saya suka..terima kasih kak..:) dpt byk jugak satu adunan..ada lagi dlm peti ais..tak terabih..hehehhe
Laporan oleh: quinnie

alhamdulillah...sdp yer..1 adunn mmng bnyk,boleh wat utk majlis kenduri..heee...mekaseh yer Q krane sudi mncube... :)

Dsc09501
21-03-2012
salam fida,masa buat ni mak tak sht, tak ada selera mkn..tu yg buat beselera ..nih yg sempt amik hehee...tq..tq..
Laporan oleh: k.zila66

salam zila.. alahai...syiaaannye...hrp2 zila bertmbh siht yer,rajen2 mkn obat tau..mekaseh krane smpt jugak mncube.. :)

Dscn5931
16-07-2012
Assalam Kak Fida...ni Ieta pnye bubur som2...dah lame x wat..klu kat Johor, kat kg2 biasenya lps kenduri kawin akn wat bubur ni tuk diagihkan kpd jiran2 yg membantu semasa majlis...
Laporan oleh: ietabeepee

w'salam ieta..mmng btol tu, manisn ni mmng sesuai buat jamuan beramai...mekaseh yer krane sudi mncube.. :)

2013-07-26_bubur_somsom_pandan___kakfida_02
02-08-2013
Mudah, sedap dan kaya dengan aroma pandan.. nyaman lalu kat tekak terutama setelah disimpan sejuk.. terima kasih kak fida!
Laporan oleh: LynnSham

alhamdulillah...cntek dipndng sdp dimkn...heee..mekaseh LynnSham krane sudi mncube.. :)

Dsc04813
16-09-2013
Assalam fida, wat lagii...kali ni dlm loyang jer,angin 'M'melanda hihi.. apa2 pun cedap sejukk... lajuu jer masuk anak kt anak tekak! perghh!! ( bagi dk moon tergoda jap) kihkih.. amacam moon x nk cuba! tq muhahah!! :)
Laporan oleh: k.zila66

wa'alaikumsalam zila..tu dah tahap angin 'R' bukan 'M'..klau tk, tk siap yg seloyang tuuu...hehee..alhamdulillah..mekaseh zila sbb rajen mncube...pssst2 zila..dak moon tk prasan lerr...heeee... :)...muaahh3!!! jugaks.. :D

Som_kf
21-04-2014
raz buat petang ahad semalam,tiba2 teringin nak makan walaupun tak berapa sihat,cepat juga nak buat senang,sodap tq kf
Laporan oleh: Razzizz

alhamdulillah...semuga raz dh brtmbh siht ketika ini dn tq jugak krane sudi mncube... :)

Dsc07243
03-09-2014
Assalam fida, selalu buat putih jer, haa...kali ni ikut rspi hehee..msuk dlm loyang jer! org gajen katakn kihkih....sedap n puas lah mkn mekasih ya.. psstt...mana g senyap jer.. :D
Laporan oleh: k.zila66


Komen (42)

25-04-2010, miazahira komen :

salam kak fida, minta tulun sikit camne erk nak komen pas member dah wat laporan masakan bergambar kat resepi kita tu erk tq kak


25-04-2010, kak fida komen :

w'salam miazahira...klau nk balas komen ,mia kena 'log in' dulu nnti bile dh keluar resipi2 'dari dapor miazahira' pas tu klik mane2 resipi yg telah dicube oleh rakan2...misalnye 'kuih kaswi'..bile dh kluar rcp tu mia scroll smpai bawah nnti ade lh gmbr laporn drp rakan2 dan ade 1 ruang petak untuk mia balas komen semula....ok..slmt mncube... :)


25-04-2010, Mama put3 komen :

Salam k.fida..aduh sodapnya bubur som-som..memg kegemaran saya..cuma kalo buat x ltk pandan..putih biasa je..kena cuba ni..saya dah cari akak guna teropong ajaib tp x nampak muka akak..nampak bumbung je..hehehe gurau je..


25-04-2010, k.zila66 komen :

salam fida..sedaaap...!! bubur som-som tu..


25-04-2010, kak fida komen :

w'salam Mama put3...klau dgn resipi yg same,Mama boleh jugak buat yg putih biase tapi keseluruhan santan hendaklh 1700 ml dan bubuh beberape helai daun pandan ketike mmsk hingge pekat...heheee...klau nmpk bumbung maknenye teropong tu belom ajaib lagi...ekheheee...slmt mncube Mama put3... :)


25-04-2010, kak fida komen :

w'salam zila....kuih org dolu2 ni mmng sedap,cume yg ni dh diplbagaikan...mmng ade perbezaan sikit..zila bolehlh cube yer...tq... :)


25-04-2010, miazahira komen :

kak fida tq dah dapat balas komen tak perasaan kena scroll ke bawah, kak fida tgk pinggan akak tu teringat pinggan hadiah kahwin saya sekarang dah tinggal 1 satu je yg lain anak dah pecahkan sekarang ni pakai pinggan melamine je lagi senang apa nak buat anak2 tengah lasak terima kasih ye kak


25-04-2010, kak fida komen :

mekaseh kembali miazahira..heheee..pinggan yg tinggal 1 tu kene lh simpn buat kenangan..sesekali antr rcp kt MyR ni boleh lh gunekn...gune pinggan melamine pon ok jugak,cantik2,tk mudh pecah...haaa...jgn buat main piring2 trbang udh lh yer..mcm dlm lagu anita srwk tuuu...ekheheee... :D


25-04-2010, norarahhim komen :

akak fida, nampk cam sedap jer, nti kite nak cube la..


25-04-2010, kak fida komen :

norarahhim..slmt mencube yer...tq... :)


26-04-2010, Mariani(KT) komen :

dlu msa kecik2 mak sllu wat bbur ni bla sya dmm tau skit ggi...nak wat la..tp daun pddn xde plak.


26-04-2010, kak fida komen :

Mariani(KT)..bolehlh cube yer..klau tk de daun pndn,dgn rcp yg same,Mariani boleh wat yg plain dgn rcp yg same,care2 seperti yg akak komen di atas tuu..bubur som-som ni brlainn sikit sbb dlm bhn2 ade camporn tpg jagung tk same dgn yg biase hanye menggunekn tpg beras semate...slmt mncube yer Mariani...tq... :)


27-04-2010, Mariani(KT) komen :

ala kak..yg plain 2 dah prnh nerai dlu..xpe la ti sya nyendeng d.pndn ngan jran sebelah.n kalo dpt sya la owang prtama yg anta lporan...hehe.oh ya kak len kli pnggil sya ucu je.rsa jnggal plak bla dpnggil mariani...


27-04-2010, naa_q komen :

Assalamualaikum kak...saya nak tanya ni, ape nama resepi akak yg guna tepung hoen kwe tu ye? nak cari 1 1 susahla, server slow mcm "gary" lak, ada beli tpg tu sbb pernah tgk rsp akak yg guna tp dah tak ingat kuih ape....


27-04-2010, kak fida komen :

cepat2 ucu (KT)..ngendeng lebey2 daun pndn ngan jiran tu dn jadilah org prtame anto laporn yer...heheee....slmt mengendengg..eh..salah..slmt menerai...heee...tq... :)


27-04-2010, kak fida komen :

wa'alaikumsalam naa-q..tu kuih Talam Marble..cume pakai tpg hoen kwee,gula,sntn,garam dn koko...klau btol, utk sukatannye kene geledah dapor kak fida yer...slmt mncube...tq... :)


27-04-2010, Sue99 komen :

Hai kak Fida,Sue dah lama cari resepi bubur nie..tup2 nampak kakfida share kat sini..gumbiranya...tak sabar nak try..tq


28-04-2010, kak fida komen :

hai Sue99...slmt mncube yer...mekaseh.. :)


30-04-2010, k.zila66 komen :

salam fida...terima kasih ya..nih smlm punya sedaaapp!!..tapi..dh abiss hehe...mkn sejuk2 xterasa udah abis mata lak pandang tv..


01-05-2010, kak fida komen :

w'slm zila...mekaseh krane dh mncube...seb baik dh abes mata pndng tv, tk tido..tau2 naik cemut jek...ekheheee... :)


22-07-2010, khay64 komen :

Hai..dah lama tak jenguk dapur MyR ni. Hhmm fida masih aktif. Kuih ni kegemaran anak sulung saya. Selalu gak dia suroh buat. memang sedap. Utk berbuka puasa pun sedap gak


23-07-2010, kak fida komen :

hai khay64,inilh kuih yg paling laku waktu buln pose..heeee...klau mkn waktu buke dh bukn sedap gak tapi dh mmng sdp lebey2 lagi klau disejukkn dlm peti ais tk kire yg ijo atau putih.... :)


23-08-2010, ctmas komen :

nampak menyelerakn..balek kerja maseh sempt buat utk brbuka..insyaalllah


24-08-2010, noraida komen :

salam kak fida ,sempat juga buat untuk berbuka.bestlah lemak serta lembut bubur som som ni. banyak juga dapat satu adunan.tks banyak banyak


24-08-2010, noraida komen :

salam kak fida ,sempat juga buat untuk berbuka.bestlah lemak serta lembut bubur som som ni. banyak juga dapat satu adunan.tks banyak banyak


25-08-2010, kak fida komen :

w'salam noraida..klau bhn2 sume dh ade mmng smpt slalu..heee...mmng 1 adunan nih dpt bnyk..puas klau sorang nk mkn lebey2..heheee...mekasih aida, jugak buat ctmas krane dh mncube.. :)


10-01-2011, aa_iezah komen :

salam, k.fida, kagum la dgn akak yg x pernah lokek berkongsi ilmu masakan, moga Allah memberi keberkatan pd akak dn kita semua, nk tnya akak bubur som2 ni rasa dia sama mcm lompat tikam dr kltn tu ker?..tringin rasa nk mencuba :)


11-01-2011, kak fida komen :

w'salam aa_iezah....amiiinn....trime kaseh atas doanye... :)...akak blom pernah rase kue lompat tikam kelantn..tapi klau bahan2 dn care2 mmng tk same...boleh lihat rcp lompat tikam kelantan oleh umie e di http://myresipi.com/top/detail/1999 ..klau iezah nk cube bubur som2 pndn ni boleh lah buat 1/4 adunan dulu,buat rase2 sbb klau 1 adunan bnyk, boleh buat kenduri..heee...slmt mencube...tq skali lagi.. :)


24-05-2011, siti amira komen :

as salam kak fida....tekak mmamg tgh teringin nak mkn bubur som2 tapi x tau sukatan santan nasib baik ada resepi akak.....tq...dah menjadi pun tinggal mkn je


27-05-2011, kak fida komen :

w'salam siti amira...mekaseh krane dh mencube yer...alhamdulillah.. dgn rcp yg ade ni boleh ler wat utk buln pose akan dtg yer... :)


25-06-2011, sutera putih komen :

salam kak,dah berape ari mcm rasa nk mkn bubur som2 je,time ksh err kongsi respi,bleh try esk siang.


27-06-2011, kak fida komen :

w'salam sutera putih...mungkin dh pon mencube yer...mekaseh... :)


28-07-2011, maklonguje komen :

bubur som2 nie memang satu kemestian bila bulan puasa mesti sekali dua buat, memang sedap...makan lepas bebuka ke lepas terawih....


28-07-2011, kak fida komen :

maklonguje...mmng btol tu lebih2 lagi klau dh didinginkn.... :)


08-08-2011, zalwa.zidane komen :

Salam K.Fida, nak tanya... agak2 1 adunan ni dpt berapa byk kalu isi separuh bekas tau foo fa ye?


08-08-2011, zalwa.zidane komen :

Salam K.Fida, nak tanya... agak2 1 adunan ni dpt berapa byk kalu isi separuh bekas tau foo fa ye? Nak try buat pagi sabtu, utk bawak balik kg... bleh mkn waktu berbuka


08-08-2011, kak fida komen :

w'salam zalwa.zidane...ma'af ler tk dpt akak nk agak sbb wat pon skali2...dn slalu bubuh dlm bekas kecik2 sprti contoh di atas...klau zalwa nk bwk utk hari sabtu, boleh siapkn seawal hari juma'at dn simpan dlm peti ais, sekirenye tk kecukupn yg nk dibawa balik kg,maseh ade mase utk tambh lagi jumlah kuih yg diperlukan pd pagi sabtu nnti...slmt mncube yer... :)


26-01-2013, shidazaid komen :

nk try la wat petang ni


27-01-2013, kak fida komen :

shidazaid..slmt mencube yer...klau minat dgn kuih2 melayu dgn rcp mudah, dlm 1 hari leh cube mcm2 jenis dn nikmati beramai2... :)


29-01-2013, shidazaid komen :

akk, shida da wat.. tp ada yg lembik.. ada yg ok.. yg terlebih lembih tu shida bg en.tong mkn.. ermm kena wat banyak kali sampai mahir kot.. da mahir leh bg mertua..


11-01-2014, ruhmadeny komen :

assalamualaikum fida...akak dah buat...alhamdulillah...kali ni buat guna resepi fida pulak..lembut dan nyaman je.....sedap.terima kasih .. :)


11-01-2014, kak fida komen :

wa'alaikumsalam ruhmadeny...alhamdulillah...mekaseh yer sudi mncube.. :).. >>shidazaid..mekaseh krane mncube...ma'af akak tk prsn komen anda.. :)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd