Google+

oleh: citarasawan Apam Bakar Tapai

270220101205

Apam ini agak berbeza rasanya dari apam yang lain hanya ada d Kelantan n T'ganu sja.. klu nk tau rasanya cubalah buat....


Created on : 06-04-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi citarasawan




Bahan-bahan ( 10 biji )

  • 300 gram tepung beras
  • 125 gram gula pasir
  • 1/4 sdt garam
  • 2 sdt yis segera
  • 1/2 sudu kecil serbuk lada hitam
  • 1 ulas bawang merah(di mayang halus)
  • 1/2 inci halia (dimayang halus)
  • 250ml santan/susu segar
  • 250ml air
  • 4 ketul tapai ubikayu di lenyek halus
  • Kelapa parut putih dan sedikit garam (dikukus dan gaul bersama)

Cara-cara

  1. Sebatikan semua bahan-bahan diatas, kacau hingga sebati. Rehatkan adunan 4 - 5 jam sehingga ia nampak berbuih dan ringan apabila dikacau. Kacau dengan perlahan-lahan
  2. Panaskan non-stick pan, leser dgn sedikit majerin. Ambil satu senduk adunan dan bentukkan satu lempeng. Tutup kuali.
  3. Biarkan atas adunan berbuih di permukaan dan keperangan di bahagian bawah baru di terbalikkan. Biarkan selama seminit baru diangkat.
  4. Dihidang bersama kelapa parut.
  5. kak wan guna non-stick pan yg paling kecil jdi shape sama semuanya

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (0)



Komen (8)

07-04-2010, zalieda.M komen :

ha'ah..apam nih..lama betul tak makan..dah lama berhijrah kluar t'ganu..rindu lak rasanya...tapi memang sedap kan..makan panas2..uummmphh


07-04-2010, citarasawan komen :

mmg sedap zalieda, tkg masak ni sblum hdang kat org bantai dlu 2-3 biji hee heee... ;)


07-04-2010, zethy305f komen :

dh lama cr resepi ni br jmpa ni ha.trimaksih sbb tempek resepi.sblm ni penah jmpa resepi apam ni sama je tp dia tmbah pisang lecek.xbrani nk cuba sbb cam lain je rs nya.tumpang tnye ler..lau tapai ubi kayu 2 gnti dgn tapai pulut leh x?


07-04-2010, zethy305f komen :

citarasawan ni org mana ek?ganu ke?ada x resepi telinga lembik (ada org pnggil kuih telinga kambing n ada gak pnggil kuih mek debek..mcm2).dia cam lempeng wrna kuning n dlm dia ada inti cam kaya.pastu dilipat cam karipap.tau x?ada resepi..share ler..hehe.trimaksaih


08-04-2010, citarasawan komen :

Apam ni klu ltak pisang pon sdap jugak bgi yang suke pisang...


08-04-2010, citarasawan komen :

Nk ganti dengan tapai pulut boleh jgk.. x der salahnyer ubahsuai resipi asalkan sdp ikut citarasa sendiri...


09-04-2010, darth vader komen :

best nyer tapai2 ni yang best,,harap2 puhh,,kiri,,,,puhh,,,kanan,,tak mabuk macam jin minum brandy,,heheh


20-10-2011, mamakuty komen :

serai, pisang kalu juga ada masuk


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd