Google+

oleh: skyblue Ayam Masak Kentang dan Cendawan

Ayammasakkentang

resepi yg senang, boleh tambah halia jika suka.


Created on : 17-02-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi skyblue




Bahan-bahan ( 3-4 orang )

  • 500gm ayam, dipotong
  • 3 biji kentang yg besar, dibuang kulit dan potong 6 setiap satu
  • 4 kuntum cendawan kering (saiz besar), direndam dan dihiris tebal-tebal
  • 1 sudu kecil tepung jagung/ubi, digaul dgn cendawan
  • 3 ulas bawang putih, dihiris
  • 1 sudu besar minyak masak
  • 1 sudu besar kicap pekat
  • 1/2 sudu besar sos tiram
  • Garam secukup rasa
  • 2-3 cawan air
  • 2 tangkai dau ketumbar (optional)

Cara-cara

  1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang putih sehingga harum. Masukkan ayam dan goreng sehingga permukaan ayam jadi kering.
  2. Masukkan cendawan dan kacau untuk 1-2 minit. Masukkan kicap pekat dan sos tiram. Kacau sehingga sos jadi kering, jgn sampai hanggus.
  3. Masukkan air, biar didih dulu baru masukkan kentang. Masak selama 10 minit dgn api kecil.
  4. Masukkan garam secukupya dan masak sehingga kentang jadi empuk. Dihidangkan bersama daun ketumbar.
  5. Tips:

    Cendawan disalut dgn tepung jagung/ubi supaya dia tidak menyerap terlalu banyak garam.

    Keringkan sos sebelum tambah air akan mengharumkan lagi kuah dia nanti.

Laporan Masakan Bergambar (5)

22022007_023_1
22-02-2007
i ganti dgn mushroom buttons n letak sedikit cili hiris.. yummy!
Laporan oleh: zara_klate

cantik zara ambik gambar... ehh...i pun suka button mushroom.

Ayam_masak_kentang_dan_cendawan
31-07-2008
Dah selalu buat tapi baru malam ni sempat upload gambar. Saya gunakan cendawan butang dlm tin aje...
Laporan oleh: rossitamz
Snooz__131
01-02-2009
cedap sgt.. ^_^
Laporan oleh: ash_snooz
Chic_cendawan
30-06-2009
Sedap
Laporan oleh: Nenie
121016_ayam_masak_cendawan
16-10-2012
nk abiskan fresh button mushroom xtau nk msk ape. try rcp ni. wpn xde kentang, still sdp. tmbh blackpepper sikit n cili padi. terasa mushroom nya. tq!
Laporan oleh: moonbug


Komen (10)

17-02-2007, zara_klate komen :

sky.. i rasa u punya ayam ni mkn dgn nasi ayam pun sedap gak..


17-02-2007, skyblue komen :

zara, i think so... sbb kuah ni memang sdp! Baru tadi i makan dgn nasi putih dan daun salad (sbb malas nak masak sayur lah).


17-02-2007, Mat Gebu komen :

sedapnya....nampakmacam authentic chinese cusine....mat kalau masak ayam atau daging suka bbuh halia lebih, bukan setakat hilang kan bau tapi elok utk buang angin.....


17-02-2007, zara_klate komen :

nanti i nak cuba lah sky..mudah je..n pasti sedap.


17-02-2007, skyblue komen :

mat, masakan cina memang guna banyak halia... klu i masak ayam/daging je i pun letak halia lebih... tapi bila ada kentang, nak rasa kentang lah... so tak letak halia. Kekadang mak i masak ni dia bubuh sedikit tau cu... sedap juga.


17-02-2007, skyblue komen :

zara cuba lah... nanti kasi laporan.


23-04-2007, cutie_winkle komen :

salam. smlm try bt, letak cili api bg pedas skit dan cendawan fresh. nk tempek gambar tp xreti plak. tp bau dia mmg blh buat perut lapar walaupn dh kenyang. hehehe..


24-06-2007, lyana85 komen :

dah buat dah..sedap..+cili padi n halia


02-02-2009, alinaatan komen :

ina nampak mcm sedap jer.... dahla anak ina tu suka ayam dan kentang.. ada harapan ni nak cuba.... nanati kalu dah cuba ina bagi komen lagi.


29-08-2009, othmanayu komen :

anak n suami saya suka kentang n mushroom,mungin esok saya masak utk juadah berbuka puasa. n will upload photo.InsyaAllah. tq 4 the recipe


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd