Google+

oleh: farihafaizal Dumpling Sup..

Img_0519

1st time makan sedap kat Madam Kwan..terus terasa nak buat sendiri..sungguh simple


Created on : 15-03-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi farihafaizal




Bahan-bahan ( 3 orang makan )

  • Kulit wantan-saya beli di tesco
  • 1 keping isi ayam bahagian dada-cincang*
  • 6 ekor isi udang-cincang*
  • Lobak merah-cincang halus*
  • 1 sudu/k tepung jagung*
  • Sikit garam&lada sulah*
  • 1 sudu/k sos tiram *
  • Air secukupnya
  • 1/2 kiub ayam
  • 1 ulas bawang merah,1 ulas bawang putih&sedikit halia.
  • Minyak utk menumis

Cara-cara

  1. Campurkan bahan2 bertanda * kedalam 1 bekas..gaul sebati.
  2. Ambil 1 sudu kecil isi dumpling & bubuh di tengah2 kulit wantan.Lekatkan dgn air di tepi kulit.Buat sehingga habis isi dumpling&ketepikan.
  3. Panaskan periuk dgn sedikit minyak.Tumis bawang merah,bawang putih&halia sehingga naik bau.Masukkan air secukupnya.
  4. Masukkan kiub ayam & sedikit garam.Masukkan juga sayur2 yg disukai seperti carrot,cendawan&daun bawang jika suka.
  5. Tunggu sehingga mendidih,baru masukkan wantan yg sudah berisi dumpling tadi.Tunggu sehingga dumpling masak,bolehlah ditutup api.

Laporan Masakan Bergambar (1)

230120111437
27-01-2011
slurrrpppp...sedap..mkan dgn mee megi, kena semangkuk nk lagi, heee~
Laporan oleh: aa_iezah

hehe..thx iezah ;)



Komen (19)

15-03-2010, farihafaizal komen :

isi ayam & isi udang boleh ditambah kuantitinya kalau nak buat banyak.


15-03-2010, aie2590 komen :

Nampak simple dan sedap tambah-tambah lagi bagi saya yang jenis malas nak masak, jenis sekali masak nak ada lauk, sayur dan kuah..... kena cuba ni....


15-03-2010, farihafaizal komen :

aie:mmg simple sgt&sesuai utk penggemar sup jugak..cuba lah kalo berkesempatan ye..mekasih komen ;)


16-03-2010, kaknita komen :

mmg nampak menyelerakan...nak cubalah nnt..


16-03-2010, kaknita komen :

mmg nampak menyelerakan...nak cubalah nnt..


16-03-2010, kaknita komen :

mmg nampak menyelerakan...nak cubalah nnt..


17-03-2010, farihafaizal komen :

mekasih..cubalah nanti ye kaknite..


17-03-2010, mimieda komen :

waduh...waduhhh...tima kasih lah bg resepi nihhh farihafaizal..dah lama ku idam nak makan.resepi nmpk senang.tq farihafaizal


18-03-2010, farihafaizal komen :

mimi:sama2...boleh lah terus buat..hehe..


18-03-2010, aminahamin komen :

fariha, pernah makan benda ni...letak dalam steamboat.Sedap.


18-03-2010, farihafaizal komen :

aminah:kalo mkn dgn sup steamboat pun sedap kan,mkasih komen :)


15-04-2010, mimieda komen :

dah buat dah..sedap!sy buat 2 versi..yg ikut resepi ni buat sup lg satu saya goreng mkn cicah sos cili manis..yg goreng sy blend sume ayam,udang dan carrot..inti jd colour oren..habis 2 peket kulit wantan mkn 4 org..sume ckp sedap..suh wat lg hehe


15-04-2010, farihafaizal komen :

dgr mimi citer pun dah tliur,dah le pose ni..hehe.thx 4 trying!


11-10-2010, shiella komen :

saya ni jauh jgk nk ke tesco atau pasaraya besar ni.. ada cara lain x wat kulit dumpling tu? gna tepung gandum ke?


27-01-2011, cheesscake komen :

nak tnya skit klu dumpling ni kita goreng...leh kaaa...rasa cam sedap juga..


27-01-2011, ezralovescook komen :

suke!


11-03-2011, yangdalini komen :

first time...dengor ade sup dumpling... ee terliur plak..... kena try.... anggap simple baru rajin buat selalu... family pun suka.... terima kasih ye...


26-06-2011, aya13 komen :

nk cba la,,mmg dh lma tringin nk mkn..


02-08-2011, YatieAziz komen :

Hermm... time kasih la farihafaizal bg resepi nie...yatie da buat bbuka td...sedap!!! lain kali nak buat lagi.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd