Google+

oleh: sharifah azizah Mi bandung

Dscn3419

resepi dari buku resepi, sekarang dah tak guna buku resepi...main campak2, agak2 je...mula balik menyukat utk panduan anak2 yg nak mula belajar memasak


Created on : 12-03-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi sharifah azizah




Bahan-bahan ( 6-7 orang )

  • 600 g mee kuning
  • bahan kisar: 5 biji cili kering, 3 ulas bawang merah, 3 ulas bawang putih, sejemput ikan bilis
  • 2 sudu makan tepung jagung, dibancuh dengan 1/2 cawan air.
  • 3/4 liter air
  • 200 g isi ayam dipotong kecil
  • 200g bebola ikan
  • 3 keping tahu
  • 1 pokok sawi
  • 2 sudu tomato puri
  • garam dan serbuk perasa secukup rasa
  • 1 sudu teh asam jawa dibancuh dengan 1/2 cawan air.
  • 2 sudu makan gula
  • 1/2 cawan minyak masak
  • 3 biji telur

Cara-cara

  1. celur mi dan masukkkan ke dalam bekas menghidang
  2. panas kan minyak, tumis bahan kisar hingga naik baunya
  3. masukkan bancuhan tepung jagung, air asam jawa, garam, gula, tomato puri, ayam dan bebola ikan. rasa garam gulanya.
  4. pecahkan telur ke dalam kuah mi.
  5. akhir sekali masukkan hirisan sawi.
  6. tuangkan kuah ke dalam mangkuk mi. Hidangkan. Tuburkan daun bawang dan daun sop jika suka.








Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (7)

15-03-2010, meow komen :

Insyaallah ada masa ada bahan nanti ku cuba.. looks yami..


20-03-2010, sharifah azizah komen :

tq, try la meow. ramai2 guna web ni, sharing knowledge


28-03-2010, mashitah80121120@yahoo.com.my komen :

saya dh cuba,memang sedap,cuma air asam jawa ngan tomato puri saya tukar dengan sos cili ngan sos tomato sbb x de tomato puri kat rmh,


21-05-2011, kaklong73@yahoo komen :

hmm.. nampak sdap...


24-05-2011, zuriezambari komen :

uurmmp..memang menyelerakan...klau takde bebola tu leh ganti gan daging dan udang tentu sedap..cubalah..telur dah semestinyer..


03-07-2011, sharifah azizah komen :

mashita,zu. ok je. akak pun kadang2 nak masak x cukup bahan ganti je dgn apa yg patut.kreativiti menyelamatkan keadaan. asyik nak g kedai je penat kan?


18-09-2011, fawid komen :

nampak sedap.nak mencuba


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu