Google+

oleh: Honey liena Nasi Impit Kuah Kacang Berlauk

Nasi_impit_kuah_kacang

ILHAM RASA PENUH KASIH SAYANG BUAT HIDANGAN KELUARGA TERSAYANG DIPAGI RAYA..(kalau bukan musim raya pun boleh, breaklunch amat sesuai u)


Created on : 07-03-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Honey liena




Bahan-bahan ( 6-7 orang )

  • bungkus Nasi Impit Nona/Adabi
  • 1 Paket kacang Tanah- goreng tanpa minyak
  • 1/2 mangkuk daging yang telah dipotong dadu
  • 5 ulas Bawang Merah*
  • 2 ulas Bawang Putih *
  • 2 S/b Cili Giling* ( ikut suka nak pedas tambah sukatan dia yer)
  • 1 keping Gula kabung / Gula Nisan
  • 1 inci Belacan*
  • 1 btg Serai- dititik
  • 1 inci halia*
  • 1/2 cawan minyak masak untuk menumis
  • Garam (secukup rasa)
  • 1/2 cawan air Asam jawa
  • 2 s/b udang kering- direndam *
  • (Bahan2 yang bertanda * hendaklah di kisar sekali untuk dijadikan pes)

Cara-cara

  1. Rebus nasi impit sehingga beras menjadi masak dan empuk & pejal, kemudian tapis dan masukkan dalam penapis.
  2. Panaskan kuali dengan minyak, dan masukkan bhn2 kisar tadi kedalam kuali dan tumis bahan2 tadi sehingga wangi dan terbik minyak...kemudian masukkan hirisan daging tadi,masukkan air sedikit dan masak daging shgg empuk. Kemudian masukkan serai yg telah dititik tadi, kacau sebati.
  3. Kemudian masukkan kacang tanah yang telah ditumbuk sedikit kasar , kemudian gaulkan sehingga sebati.. tumis bahan2 tadi sehingga betul2 sebati dan terbit minyak. Last sekali bolehlah di masukkan bahan perasa secukupnya.. rasa manis, masin,masamnya... kalau ok kira korang dah paslah tu...hehe...
  4. CADANGAN HIDANGAN: Bolehlah dihidangakn bersama2 dgn nasi impit yang telah dipotong cube..curahkan kuah kacang berlauk tadi keatasnya... emmm liena pasti sekali korang makan pasti nak tambah lagi... SELAMAT MENCUBA..

Tag

nasi

Laporan Masakan Bergambar (1)

Img_0502
12-03-2010
dah siap dimakan masa breakfast tadi..yummy!
Laporan oleh: farihafaizal

sedapnya terliur plak tgk



Komen (6)

08-03-2010, nizyana komen :

nak wat esoklah... Hehe tq


11-03-2010, kay2929 komen :

lamo doh duk cari resepi kuoh kace ado lauk nih...prnh doh mkn sekali rmh kwn,ank2 mkn smpai mnjilat jari.Esk nok tra wat la.Timo kasih liena share resepi nih.


11-03-2010, farihafaizal komen :

thx for this resepi..nak cuba maybe utk bfast besok.nanti sy hntr laporan ye..


20-03-2011, fiza bunfiz komen :

tq for this resepi..dh try td..best....


19-08-2011, abdulwahub komen :

bes


03-09-2012, ct.mahanum.5 komen :

nk try tgk resepi mcm sodap je......tq insyaallah akan sya coba membuatnya.


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd