Google+

oleh: citarasawan Talam Keladi Unggu

180220101083

Aneka Kuih Talam


Created on : 19-02-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi citarasawan




Bahan-bahan ( saiz 10" loyang empat segi )

  • Lapisan Bawah : Bahan A :
  • 200gm tepung beras
  • 20gm tepung ubi
  • 1 1/2 tsp garam
  • 300 ml santan pekat KARA
  • 550 ml air
  • 70 gm gula kaster/halus
  • Bahan B: 200gm Keladi (potong kiub, kukus, warnakan ungu, lenyek sedikit)
  • Lapisan Atas:
  • 120gm tepung gandum
  • 200gm gula kaster
  • 3 biji telur B
  • 200 ml santan pekat
  • 300 ml air
  • 1/4 tsp pewarna ungu
  • 1/4 tsp garam

Cara-cara

  1. Lapisan Bawah : Satukan bahan A, gunakan whisk gaul hingga sebati dan tapis.
  2. Tuang ke dalam loyang yang disapu dengan sedikit minyak. Masukkan bahan B, Tutup dengan aluminium foil dan kukus selama 30 minit. Angkat
  3. Lapisan Atas : Satukan semua bahan lapisan atas dan tapis.
  4. Tuangkan ke atas Lapisan Bawah, tutup loyang dgn aluminium foil dan kukus lagi selama 30 minit.
  5. Biarkan sejuk baru dipotong dgn menggunakan pisau plastik yg disapu dgn sedikit minyak

Tag

kuih-muih








Laporan Masakan Bergambar (2)

Talamkeladi
22-12-2010
sedap kuih nya, hasil dia sgt memuaskan...t kasih Wan sudi kongsi resepi...
Laporan oleh: sixsixtwo
Talam_keladi
18-03-2014
Assalam kak1..buat talam utk mkn2 beramai tapi keladi akak tk warnakan, sedappp...mekaseh ye dah share rcp... :)
Laporan oleh: kak fida

Komen (9)

20-02-2010, sharifahkadar komen :

citarasawan, tpg ubi blh diganti dgn tpg lain tak?


20-02-2010, citarasawan komen :

yup,, tpg ubi bleh di ganti dgn tpg gandum, tpg sago atau tpg jagung


20-02-2010, Mama chombi komen :

Citarasawan..bahagian bawah tu.. yang keladi tu kan telah diwarnakan ungu, so bila masanya tu nak campur kan dgn semua bahan sebelum kukus. Pasal kalau gaul sekali..takut yg putih pun jadi ungu kan...cuba explain sikit yang...


20-02-2010, citarasawan komen :

salam mama chombi, lepas masuk adunan lapisan bawah tu taburkan ubi keladi serata loyang angkat perlahan ke pengukus supaya warna dari ubi tidak bercampur dgn warna putih, baru kukus hingga masak


21-02-2010, teruna komen :

keladi tu boleh ker tukar dengan sengkuang ker atau aneka ubi lain,,hehehe


06-05-2010, zahusna komen :

teruna...sure blh la...kalu guna keledek...sure talam keledek..btl x kak wan?sy pn xtry lg nih.hehe...


06-05-2010, citarasawan komen :

tul tu zahusna, klu guna bhan yg berlainan dah ttu nama kuih pon berlainan,,, utk keladi 2 guna beberapa titik pwarna unggu n gaul hgga rata. apabila dimasuk dlm lpisan bwah, angkat perlahan ke pengukus supaya warna dri keladi tdk bercampur dgan adunan.. slmt mencuba ...


04-03-2011, lelaki ini komen :

salam... sy ni br je berkecimpung... kpd citarsawan tumpang c&p yer... sbb tgk warna dan rupe yg menggoda


21-11-2011, ibufarzana komen :

kuih talam keladi favourite saya, dah lama nak cuba buat..Insya Allah resepi ni simple saya akan cuba


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu