Google+

oleh: citarasawan Kuih Lapis Pelangi

15122009537

Aneka Kuih Lapis


Created on : 27-01-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi citarasawan




Bahan-bahan ( saiz 10" loyang empat segi )

  • 240gm tepung beras
  • 120gm tepung gandum
  • 240gm gula
  • 200ml santan pekat
  • 1 liter air
  • 1 sudu teh garam
  • 1 sudu teh esen rose
  • 1 sudu teh minyak jagung
  • perwarna, hijau, kuning, merah, pink, biru, ungu

Cara-cara

  1. Masukkan gula, santan, tepung beras, tepung gandum, minyak jagung, esen ros dan garam dan separuh air ke dalam pengisar dan kisar hingga adunan tepung tidak berketul. Tambah baki air, kacau rata dan tapis.
  2. Bahagikan aduanan kepada 7 bahagian dan warnakan setiap lapisan dengan warna yang berlainan.
  3. Kukus lapisan pertama selama 5 minit dan di ikuti dengan warna lain ulangi proses melapis hingga habis.
  4. Untuk lapisan yang terakhir, tutup loyang dengan aluminium foil dan kukus lagi lebih kurang 20 minit.
  5. Sejukkan dahulu sebelum dipotong.

Tag

kuih-muih

Laporan Masakan Bergambar (9)

28072010584
28-07-2010
Salam Citarasawan....Terima kasih atas resepinya. Suka rasanya & cantik plk tu. Sy buat 1/2 adunn aje & buat dlm bekas kecik2.
Laporan oleh: baya74
Img_0260
06-01-2011
tidaklah secantik sprt citarasawan, ttp enak sekali..trma ksh byk2 utk resepi ini
Laporan oleh: ira25
Pic040_
06-04-2011
Alhamdulillah.. 1st time buat dah menjadi!! tapi tak wat pelangi mcm akak punya tu... huhuh...
Laporan oleh: huder
07042011750
07-04-2011
jutaan terima kasih....cantik dan sedap tak sia2 mencuba terima kasih sekali lagi.
Laporan oleh: marryanne
P1000853
11-04-2011
mudah, senang, sedap lazat..timer kasih tuk resepi ni yer....
Laporan oleh: ummi atam
Sam_1752
13-04-2011
cantik nya kuih lapis ni... mudah membuat nya.tq for sharing
Laporan oleh: sixsixtwo
Img0382a33475
17-05-2011
bru buat ptg td 1/2 adunan jer...sedap sangat2 tq sbb share resepi ni. tp sweety tk buat pelangi la...
Laporan oleh: sweety78
104_1028
25-05-2011
alhamdulillah menjadi. sy kurangkan sedikit gula... tapi lenagi x cukup 1 warna...tq kak wan
Laporan oleh: CheqSueCommot
080720111008
08-07-2011
tq 4 de resepi..=)
Laporan oleh: ellisya91


Komen (19)

27-01-2010, Ho0ot M@m@ komen :

wow cantiknyeeee... mesti sdpkn rasanya.... cuti ni bleh la sy cuba.....


27-01-2010, khirul06 komen :

x sabar nk mcubanye..


27-01-2010, elfyza komen :

rasanya tentu secantik rupanya,kan?......tak sabar nak cuba......


01-02-2010, NorPrima komen :

Salam, saya dah cuba buat kuih lapis ni, bwk pergi rumah mak sedara tgk sepupu sakit.....sedap.tq


01-02-2010, citarasawan komen :

salam norprima, tkasih cuba resipi ni..


02-02-2010, V rie's komen :

rasa cam best jer...


02-02-2010, cikmanis komen :

nk cuba jgk..tp takut x jadi..


03-02-2010, adek82 komen :

salam kak,nak tanye kalau tak buh minyak jagung x pe ke,sye nak cuba jgk,myk jgung x de la kak...


03-02-2010, citarasawan komen :

salam cikmanis, jgn takut mesti jadi kuih lapis tu cuba dulu yer..


03-02-2010, citarasawan komen :

salam adek82, klu tk ade minyak jagung minyak masak pun boleh guna. tak letak pon tk ape hya nk bgi kuih npk berkilat jer..


28-01-2011, Teratai Desa komen :

cantiknya....mcm pakar buat kuih lapis je...


06-04-2011, mamafitri komen :

cantikny...klu guna sukatan cawan bp ye sukatan tepungny..(budak baru blajar)


06-04-2011, mahayon68@yahoo.com komen :

nmpak cntik n cam sedap.insyaallah nak cuba buat


06-04-2011, qisst komen :

alamak..tepung beras xde la pulak...menarik sungguh pelangi citarasawan..membuat ku tertarik..tp apa kan daya...huhu...mintak copy ye..


06-04-2011, Lina Ahmad komen :

baru nak try..... harap2 jadi laaa.....


06-04-2011, syasya79 komen :

kalau takda minyak jagung..boleh di gantikan dgn minyak lain tak..


06-04-2011, shamzura komen :

cantik nya sgt2 colour die , nti nk buat jugak la....


11-04-2011, ummi atam komen :

sy guna minyak masak jer...pastu xde pun letak aliminium foil tu...tp alhamdulillah jd..yg penting sedap......:)


14-04-2011, alien komen :

tgh kukus tu...hehehh tak taulah jadi ker tidak..harap2 jadilah kan...


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu





Part of Dua Marhalah Sdn Bhd