Google+

oleh: ameerafatin mee hailam simple

Image045

mmg simple. kalau rasa nak mkn tp tak de bahan nak masak, boleh la masak ni...


Created on : 24-01-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi ameerafatin




Bahan-bahan ( 2 org )

  • 3 ulas - bwg putih
  • 1 cm - halia
  • kicap secukup rasa
  • garam, gula
  • mee/ spaghetti
  • sayur mengikut kegemaran
  • udang/daging/ayam mengikut kesukaan
  • 2 sudu - tepung gandum dan bancuh dlm air
  • cili padi di cincang jika ingin pedas.

Cara-cara

  1. kisar bwg putih dan halia. tumis bersama cili padi sehingga kekuningan atau naik bau.
  2. masukkan kicap. selepas 3 saat, terus masukkan tepung yg dibancuh dgn air td. tambahkan air mengikut kesukaan anda.
  3. masukkan sayur2 keras seperti carrot dan kentang. masukkan juga daging atau ayam jika anda mahu.
  4. apabila sudah mendidih, masukkan sayur daun atau udang. tambahkan garam atau gula jika perlu.
  5. apabila semua bahan sudah masak, masukkan mee. atau spaghetti yg sudah di rebus.








Laporan Masakan Bergambar (1)

Page
25-03-2012
Oukey! menjadi la! Hai akak! saya baru umur 16 tahun...saya first time masak mee hailam..Alhamdullilah, sedap...cuma kurang manis...Terima Kasih akak..resepi yg sngt simple! :D
Laporan oleh: Naailah96

Sama2. Masa akak buat mee hailam ni pun akak 21 tahun je. Hehe. Akak ade blog masak. Kalau rajin singgah ye. ameerafatinskitchen.blogspot.com


Komen (4)

02-11-2011, ummu sa'idah komen :

very2 simple n segera but fresh.... sesuai dgn situasi saya yg ramai anak, sesuatu yg cepat, murah dan byk.......... really fits with me. Thanks a lot.........


14-12-2011, iziana77 komen :

dah cuba buat..memang simple jer, rasa dia pun boleh tahan...


07-09-2012, jumpofthebridge komen :

tepong gandum tu boleh tukar tepong jagung ke?? biar ada pekat skit kuah tu..


07-09-2012, ameerafatin komen :

Boleh juga. Kadang2 saya letak sikit tepung gandum, sikit tepung jagung. Kadang2 letak tepung gandum je, kdg2 tepung jagung je. Ikut kegemaran masing2. =)


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu