Google+

oleh: riaputih@yahoo.com BINGKA ROTI

Bingka_roti

Seisi keluarga suka. Selalu buat atas permintaan anak-anak. Tak rugi mencuba...


Created on : 20-01-2010

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi riaputih@yahoo.com




Bahan-bahan ( 4 orang )

  • 2 bj telur 'A'
  • 5 keping roti gardenia
  • 1 cwn tepung gandum
  • 1/2 cwn gula
  • 1 camb planta
  • 1/4 camt garam
  • 500ml susu cair (1 tin 400ml + 100ml air)
  • Bijan
  • 1 camt esen vanila

Cara-cara

  1. Kisar gula dan telur(guna blender je). Kemudian masukkan planta. Kisar lagi.
  2. Masukkan susu cair dan roti, biar sekejap dan kisar.
  3. Akhir sekali masukkan esen vanila, garam dan tepung. Kisar lagi sampai sebati.
  4. Cwn_bingka
    Tuang ke dalam loyang bingka yg telah dilengser, tabur bijan (sangrai terlebih dahulu) dan bakar atas api perlahan selama 1 jam. Ini cawan yg selalu ina guna untuk sukatan kuih bingka.

Tag

kuih-muih








Laporan Masakan Bergambar (4)

100_0974
27-03-2010
sedap kuih ni..semua suka..lpas ni kena buat lagi ni..x cukup satu adunan..terima kasih..
Laporan oleh: srt08

Terimakasih kerana mencuba...anak2 i pun suka bingka ni.

33823_1731777705443_1568527211_31725678_3691616_n
06-01-2011
ni la hasilnye baru saje siap keluar dr oven..tapi takde bijan..makan je mcm tu pun sedap..
Laporan oleh: anne nora

Sori lmbt jwb. Hmmm...cantiknya rupa bingka u tu.

01042011112
01-04-2011
ni hasilnya...sedap...buat utk sarapan pagi ni...terima kasih tuan pya resepi...senang dan mudah....
Laporan oleh: kay730601

T.kasih kerana sudi mencuba. Dah lama gak tak tengok resepi kat sini. Busy dgn fb n blog je.

Cimg3789
11-10-2011
tvm....sedap jgk.....hehehe..
Laporan oleh: reezna_khan@yahoo.com

T.ksh kerana sudi mencuba.


Komen (17)

20-01-2010, nazatie komen :

rasanya sama mcm puding roti jgk kot cuma nama je lain x...?


21-01-2010, *tie'Z* komen :

yeke same nge puding roti?hmm,,,i rase bkn kot,,hehehehe


21-01-2010, riaputih@yahoo.com komen :

nazatie: Rasanya tak sama dgn puding roti. Cubalah buat baru tau ada kelainannya. Ina memang pernah buat puding roti memang tak sama....


26-01-2010, srt08 komen :

susu cair ganti ngan santan bolehkan?


03-02-2010, riaputih@yahoo.com komen :

srt08: Boleh....jgn lupa hantar gambarnye yeee....


21-02-2010, darling.. komen :

hai ria putih..nnt sye cuba sye anta gmbr yeeea...


21-02-2010, teruna komen :

melalui email,,hehehe


26-03-2010, srt08 komen :

tgh salin resepi ni...lpas ni nak buat...tq share this....


27-03-2010, natidahomar komen :

Nak cuba le.....nampak mcm sedap je......


10-07-2010, oja komen :

Saya nak cuba hari ni...nampak macam sedap


21-12-2010, DAMS komen :

Ana nak cuba resepi ni...pas cuba nanti ana tag kat cni k...macam sedap je...


22-12-2010, zetty26 komen :

salam.nape sy buat x jadi..mcm bantat jerr memang tawar ke rasanyer..


13-04-2011, sygmama komen :

salam. nak cuba ni, nk msk dapur dah, smua bhn2 da ada. apa lagi..babai..hehe


20-04-2011, mieza78 komen :

mcm best jer...nk buat jugak la roti byk ni,slalu x habis buang mcm 2 jer...


04-08-2011, merie komen :

salam....nampak senang jer ni,bahan2 dah ada nak cuba buat ni.....mcm best jer....


09-08-2011, ema-82 komen :

bahan dh bli,nk cuba buat hrp2 mnjdla..dh terasa kat tekak jer rasenyer...


21-04-2012, mel mulan komen :

Boli tak dari sukatan cawan tukar kpd Gram,memudahkan membuatnya sebab sia ne tak pdai buat kueh,dan cawan gitu2 pun tak tau sama tak ngan cawan kita,tq


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu