Google+

oleh: Lilydvalley Ubi rebus

Ubirebus1

Makanan tradisi


Created on : 09-02-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Lilydvalley




Bahan-bahan ( seisi keluarga )

  • 1 kg Ubi kayu
  • Secubit garam
  • 1/2 biji Kelapa parut
  • 3 sudu besar gula merah

Cara-cara

  1. Ubi
    Buang kulit ubi kayu
  2. Rebus ubi kayu hingga empuk bersama secubit garam
  3. Angkat dan toskan dan boleh hidangkan semasa panas.
  4. Gaulkan kelapa parut dan gula merah dan hidangkan bersama ubi tadi.
  5. Boleh juga dimakan bersama sambal tumis dan juga ikan gelama masin.
  6. Notes: Apa lagi! moh le makan!

Tag

ubi









Laporan Masakan Bergambar (5)

344
14-04-2009
ni saya buat masa makan2 kat rumah...buat style kampung...hidang dengan sira gula melaka & kelapa...sedappppp
Laporan oleh: suesalleh
P1030526
25-03-2011
mkn cch ngan smbl,dlu msa kecik2 mak sllu rebus cch ngan kan masin ....
Laporan oleh: Mariani(KT)
Img_0726
30-03-2011

Laporan oleh: noormala75
P1060149
09-11-2012
musti tinggalkan belen ubi rebus utk digoreng garing.... sedap...
Laporan oleh: fubai
20140108_100857
09-01-2014
salam lily, bnyk lebihn ubi, d rebus dan cicah dgn smbl ...sdpp :)
Laporan oleh: kak fida

Komen (10)

09-02-2007, yana komen :

waaa... lilydvalley ubi rebus ni memang kesukaan ramai. biasanya kat kelantan ni gula merah tu digantikan dgn gula biasa je. makan lak time hujan... duk depan pintu umah bersama secawan kopi.. sepinggan ubi rebus...fuhh dashyat


09-02-2007, Mat Gebu komen :

Setuju dgn yana....ubi rebus sedapnyaa makan time hujan, dgn air kopi, ikan masin atau sambal tumis...hehe tapi tak de lah dok depan pintu, bukan apa takut kena sambar petir (selisih malaikat)..... nak lagi sedap ajak sekali jiran mai dtg makan ramai2 satu kawah ubi rebus pun leh licin cam tu.


09-02-2007, Ayu61279 komen :

hm...kat tempat ayu dipanggil ubi getuk.tapi ubi tu dilenyek & gaulkan dgn kelapa & gula merah/gula melaka.ada tu lps gaul dibulat-bulatkan then celup dlm tepung & goreng


10-02-2007, Lilydvalley komen :

Mat, kat kltan musim hujannya x de petir, so leh le duduk depan pintu! Kalo ajak jiran2 sekali, tak cukup pulak mat oi! kena cabut ubi lagi ni!


10-02-2007, Lilydvalley komen :

Ayu, kat kg i pun biasa gak buat getuk tu. Lain kali la i buat getuk lak ya... kalo mak i buat getuk tu, dia x buat bulat2. tapi dia tekan kat loyang, then potong2... mcm kuih. tapi itu dulu la...


21-02-2007, akak noor komen :

maaak ...oooi.... getuk....sedapnya...teringat masa kecik-kecik dulu.....arwah tok buat..dia tumbuk dengan batang tebu....bila dah siap.....akak dgn sepupu2.....makan sambil berlari-lari keliling kampong......canang satu kampung


14-03-2007, muziana komen :

klu nk lagi sedap masa rebus tu masukkan sedikit gula, baru rasa manis2 sikit.


03-04-2007, zieana ariff komen :

kat perak ni klu ubi rebus sedap makan ngan sambal belacan..buat plk musim hujan, x kuar umah dah..


13-05-2007, eleven komen :

wau...ni mmg feveret ni...


03-10-2011, hasnahmdtaha komen :

nak ubi rebus lebih sedap, selain tambah garam, dicadangkan tambah sedikit minyak masak & sedikit gula...sedap


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd