Google+

oleh: V rie's Kek Gulung Pandan

23062009459

Selalu V buat kek ni untuk minum petang...senag je nak buat..40 minit siap dah...10 minit memutar+15 minit membakar+10 minit sejukan kek+5 minit sapu krim dan gulung..


Created on : 26-12-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi V rie's




Bahan-bahan ( 10-12 orang makan )

  • Bahan (A) 250 gm telur 120 gm gula kastor 13 gm emulsifier
  • Bahan (B) 125 gm tepung gandum Esen vanila
  • Bahan (C) 60 gm melted butter Sedikit pewarna hijau epal Sedikit perasa pandan
  • Bahan-bahan: Aising Mentega
  • 230 g gula aising, diayak, 130 g mentega tanpa garam
  • Boleh tambahkan sedikit perasa dalam aising mentega jika suka

Cara-cara

  1. Pukul adunan A hingga betul-betul kembang dan putih
  2. Masukkan ke dalam loyang yang di sapu dengan mentega dan kertas minyak. Ratakan keseluruh loyang.
  3. Bakar pada suhu 180’C selama 15 minit
  4. Pastikan permukaan atas keperang-perangan baru di angkat
  5. Terbalikan di atas kertas minyak yang lain (biarkan sejuk) dan buat sapuan dengan aising dan di gulung kemas menjadi swiss roll.
  6. * aising mentega di campur kedua2nya dan di putar hingga kembang dan gebu..

Tag

kek

Related Recipes









Laporan Masakan Bergambar (0)


Komen (32)

26-12-2009, kaksu84 komen :

mane resepi


26-12-2009, V rie's komen :

sowi kak su....dah update dah ni


26-12-2009, kaksu84 komen :

bleh tanya x telur saiz pe


26-12-2009, V rie's komen :

saiz B, cukup dah


26-12-2009, ramlee komen :

cam aner jadi berbatik cam ular sawa tu aik,,cantik tapi cam kat kedai...


26-12-2009, Qistina Seattle komen :

V..how to get that nice design...on the outer later? Pls elaborate...


26-12-2009, ramlee komen :

v said..not use me esle,,you looking,,do it n you eat only,,,this cake example only,,


26-12-2009, ramlee komen :

sory,,ask


27-12-2009, V rie's komen :

senang je nak buat batik 2...ambik sedikit adunan kek 2, campurkan dengan warna coklat ker..merah ker..apa2 warna r..pas 2.masukkan dalam pipping bag, gunting ujungnya...kemudian picit diatas kek yang belum di bakar bergaris panjang dari ujung loyang hingga ke ujunh lagi satu sebesar lebih kurang lidi. Kemudian ambil ujung lidi lorek bertentangan..kemudian bakar hingga sedikit perang, kalu x cukup kering permukaan atas kek, masa di terbalikan dalam proses mengulung besar kemungkinan kulit akan melekat...


27-12-2009, Qistina Seattle komen :

Sori V..I'm new..so kurang faham sgt...yg bergaris tu...bile kite bake..dia diatas permukaan kan? but bile kita keluarkan cake..bukan ke..yg permukaan yg ade patern tu disapu ngan krim? So yg ade patern tu dh x nmpk le...kan..betul x.... correct me if I'm wrong. I'm staying in Washington..teringin nk masak sendiri. X nk beli sbb mostly its non halal...


27-12-2009, V rie's komen :

X per...okey Qis sapu krim 2 di lapisan yang bawah...bila kita terbalikan kek 2..jadinya permukaan yg bergaris 2 akan ke bawah..dan permukaan bawah akan keatas..so kita sapu yg atas dan gulung...jadi bila kita gulung nampak r corak2nya...okey Qis bleh paham x...kalu sapu ngan jem pun bleh jgak..kalu malas nak wat butter cream..


27-12-2009, ramlee komen :

saya tersalah anggap pada awak,,saya ingat awak ni pemakan kek,,jer


27-12-2009, ramlee komen :

aik terbalik kot dah awak,qistina,nama gempak,,awak dua2 pun boleh makan lah,,


27-12-2009, Eliza Jasmine komen :

V..thanks for sharing the resipe...I want to try it too...I read all the comments...yr explanation to Qis is very informative. Qis is also my friend here in US. Small world...kite kat US..mmg x beli mknan luar sbb x halal. Kite cuba masak sendiri... everything....once again thanks...


27-12-2009, V rie's komen :

Oh yer ker....Eliza..nti kalu blk malaysia leh r singgah kat V's bakery yg akan di buka x lama lagi insyallah...harap2 dapat bukak secepatnya...


27-12-2009, ramlee komen :

semoga awak selalu menjungjung nilai2 islam..


27-12-2009, ramlee komen :

kat mana tu,,?


27-12-2009, V rie's komen :

biase pepagi ni kat opis....tapi tgah dok cari2 idea..coz sok ada food display...nak perform ape pun x tahu lg....


27-12-2009, ramlee komen :

belajar dari bawak ke atas,,,bukan dari atas ke bawah..


28-12-2009, ezadzubaidah komen :

menyelerakan...V xnak wat class wat cake?


29-12-2009, V rie's komen :

insyallah kak zu nanti kalu dh ckup ilmu bleh r...kta kongsi ilmu nak x? hehehehe


04-01-2010, anaz1977 komen :

v, i pun teringin nak bukak bakeri tp ilmu tak cukup lg. byk sgt nak kena blajar. thnks for sharing the resepi. i tgk lately ni u byk hantr resepi. semua nmpk cantik n sedap. InsyaAllah u ada potential to be usahawan. kek roll pandan ni sedap dibuat lapisan bawah triffle sbb rasa pandan lebih serasi bila buat triffle.


04-01-2010, Eliza Jasmine komen :

Salam V, I'm so glad V nk buka Bakery. Tahniah...if you don't mind...blh bagi Nama Bakery & alamat..insyaallah.. mungkin summer nnti saya blk msia....blh ler saya pegi kat Bakery V tu...


19-01-2010, hatunmaria komen :

salam kak v nak tanya.emulsifier tu apa ye.


10-02-2010, baru belajar komen :

Salam V. Dalam resipi tu tulis pukul adunan A hingga kembang lalu bakar. Habistu, kemana perginya Bahan B dan C? Kurang faham lerr...


13-04-2011, aza89 komen :

nak buat...tapi emulsifier tu bende aper????huhu


19-04-2011, lienalan komen :

nk tnye emulsifier 2 ape..


23-06-2011, ella amani hussain komen :

nak tanya ni..erm..bahan A, B dan C tu kita buat asing2 kan..tp bila dh bancuh kita cmpur semuanya skaligus kan..kacau sebati dan masuk dlm loyang..tul x..sbb penerangan xjelas..TQ


23-06-2011, ella amani hussain komen :

emulsifier tu apa ek? ovallete ke?


19-10-2011, fie fie komen :

oppsss..this picture n recipe dia sm ngn buku yg i beli smlm..


29-11-2011, shanrina1681 komen :

masa gulung, permukaan melekat.. tercabut corak2 tu. macam mana ye?


17-01-2012, otaibaker komen :

emulsifier ganti ngn ovalette bleh gak, fungsi same je.... wat kek nih same cam wat sponge kek, bukan hampir same, tapi mmg same... huhuhuu..... base yg same je.... pas bancuh A sampai kembang, mskkn B & C je sampai sebati... pastu leh bakar..... pastikan jgn terlalu kering @ terlalu basah...... kalo x, kulit melekat time nak gulung... tq


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu