Google+

oleh: junjs11 Sate ayam

Picture_687

1st time buat setelah teruja dgn kwn yg biasa buat tp resepi ni cr sendiri melalui internet(diubahsuai sedikit)..good feedback fr family...


Created on : 06-02-2007

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi junjs11




Bahan-bahan ( 2-3 org makan )

  • 400gm daging ayam tanpa tulang-dipotong kecil2
  • 1/2 sudu teh garam
  • 40gm gula
  • lidi sate (direndam dgn air)
  • 3 sudu besar minyak
  • Bahan dikisar:-
  • @4 ulas bawang merah
  • @2 cm kunyit hidup
  • @2 biji buah keras
  • @1 cm lengkuas
  • @1/2 sudu besar ketumbar-disangrai
  • @1/2 sudu teh jintan manis-disangrai
  • @1/2 sudu teh jintan putih-disangrai
  • @2 sudu besar air asam jawa sederhana pekat
  • @4 sudu besar santan (jun guna susu cair sbb santan x d, hehe)
  • @1 batang serai
  • * 1 btg serai dititik-buat merenjis sate

Cara-cara

  1. Perap ayam dengan bahan kisar, garam dan gula selama 3 jam. (jun perap 1 semalaman).
  2. Cucuk ayam pada lidi sate.
  3. lebihan bahan perap tadi dicampur dgn 3 sudu minyak tadi dan renjis gunakan serai yg ditik semasa membakar sate.
  4. bakar hingga masak dan hidangkan dgn nasi himpit dan kuah kacang.

Tag










Laporan Masakan Bergambar (6)

Img_0243
11-02-2007
Kat UK skrg nie tengah winter tapi disebabkan memang suka sgt makan sate so buatlah semlm.
Laporan oleh: Noreen

wah, jauhnya..noreen..makan sate kat uk di musim sejuk...

Pc190018
18-01-2008
mmg senang nk buatnya..trima kasih
Laporan oleh: inid
Img_2502
02-06-2008
Sedap dan senang.. tq kak jun
Laporan oleh: Natto
Dsc01582
07-09-2008
umph.tq kak jun,akhirnya dapat jua sy uat sate sendiri,sampai jeles mak kat kg..biasalah dah dok jauh dr famili pandaila nak hidupkan..
Laporan oleh: gar_field79
Img_9072
09-11-2008
kali nih wat ikut resepi k.jun.. tapi kita goreng kak.. sbb mslh beso ler nk membakonyer.. ehehehe.. ppon mmg sedap! thnx k.jun! :)
Laporan oleh: hana6877
Img_2597
26-04-2009
Buat satay ayam & daging pakai resipi ni. Bestttt....... ;D
Laporan oleh: ayu898

Komen (20)

06-02-2007, zara_klate komen :

jun.. terliur nye i tgk sate u nie!


06-02-2007, junjs11 komen :

tgk gambo, biasalah zara..slalu beli, senang..tp kalu dok oversea tu (cam member jun tu)..kenalah wat kalu nak mkn. dok sini, skali skala try, ok gak, mana tau nak bisnes lak nnti..hehehe


06-02-2007, hby(v) komen :

jun..knape lidi tu direndam dulu..?


06-02-2007, junjs11 komen :

hby(v)..lidi tu direndam dulu supaya ayam tu x lekat kat lidi tu..senang nak mkn nnti..


07-02-2007, Noreen komen :

jun, disangrai tu apa maksudnya? kena goreng ke? tolong jelaskan ingat nak buat this friday then saturday boleh bakar. kat UK nie sate mahal betul tapi I memang suka sgt makan sate. thx for the recipe.


07-02-2007, junjs11 komen :

noreen..sangrai tu maknanya goreng tanpa minyak..tp kalu noreen pakai serbuk punye lg senang..x yah goreng pun x p....


22-04-2007, SuriHanan komen :

setahu saya bukan disangrai tapi disangai ,ni bahasa jawa tapi tak tahu la kalau dalam kamus dewan disangrai


04-05-2007, cherry komen :

nice...thank 4 the resipi...rindu nak makan sate malaysia..tu la dok jauh2..skali skala tu nak jugak balik..hehehe satey ayam tu memang sedap..thank yep


06-06-2007, skyati komen :

sama jer sangrai ngan sangai tue.. :D


26-10-2007, afidamoritz komen :

i teringin la nak buat sate kat Paris ni tapi macam susah nak cari ketubar dan buah keras. Kalau tak masukkan tak pe ke?


07-10-2008, memmetlenggeng komen :

boleh tak nak bakar sate ni dalam oven? kat umah takde tempat bakar macam kedai tuh


01-06-2009, rafeah komen :

saya nk tanyala..knape sate saya buat tu keras? kering plak tu.saya buat sate aym dgn daging, tp 2-2 keras.knape ekk? ada x petua mcmner nk bg daging tu lmbut?


12-02-2010, satriajb komen :

lidi tu nak rendam kat mn ? kat dalam minyak ke dalam air ?


31-03-2011, sarepdol komen :

http://www.facebook.com/login/setashome.php?ref=home#!/pages/Satay-Changkat-Monique-Recipy/312079872933 satey ni best.. 3 kupang je weh..


28-06-2011, ninaazira komen :

salam akak..santan 2 untuk menyedapkan ye..?kalau xletak buah keras xjd erk sate ..tq


15-08-2011, Kak Leen komen :

Mr Sarepdol, lidi rendam dlm air semalaman, tujuan supaya daging ayam tu x melekat pd lidi bila dh masak.Buah keras utk tmbhkan lemak pd sate.xde pon takpe..gantikan santan dgn Pati santan...baru lah kaw. (^_^)


19-10-2011, yan kasturi komen :

takpe apa pon nak cuba dulu ekkk..


19-10-2011, aishah1981 komen :

thankyu..bole cube ney


25-10-2011, mandyharison komen :

wah nampak sedap ya


01-01-2012, nur88 komen :

saya nak wat dalam kuantiti y banyak..agak2 macam mana nak bagi sate ni tahan paling lama pun 3hari? ada sape2 tau tak??


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd