Google+

oleh: maslinda mat Ketam Sambal Bersalut Telur

Dsc01688

makan kat kedai seafood... balik try kat rumah... jadi dan rasa mcm kat kedai... cubalah...


Created on : 08-12-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi maslinda mat




Bahan-bahan ( 2 org )

  • 3 ekor ketam saiz sederhana( apa2 jenis ketam)
  • lada kering
  • bawang besar dan bawang putih
  • halia
  • garam, gula, asam keping
  • sebiji atau 2 biji telur

Cara-cara

  1. Bersihkan ketam, potong 2. Lada kering, bawang besar, bawang kecil dan halia dikisar halus ( kuantiti bergantung kepada tahap kepedasan yg dikehendaki. tumis bahan kisar sama macam masak sambal tumis... perisakan dengan garam, gula dan asam keping (kalau xguna asam keping boleh guna asam jawa) tumisan dah masak , garing dan cukup rasa, masukkan ketam yg telah dibersihkan. gaul dan tutup sekejap hingga masak... pukul telur, setelah ketam masak siramkan ketam td dgn telur dan gaul.... ketam akan bersalut ngan telur dan sambal... bila telur dah sebati angkat dan sedia untuk dihidang.... selamat mencuba!

Tag

seafood









Laporan Masakan Bergambar (1)

2013-03-22_20
25-09-2013
dh try tp adjust2 sikit. sy goreng ketam tu. pastu sambal tu tmbh sikit sos tiram n sos cili. sdp sgt. mkn sambal telur tu dgn nasi pn bleh bertmbh2. tq
Laporan oleh: moonbug

Komen (1)

10-12-2009, miss_nini komen :

nyum nyum, cm sodap jek nampaknyer.. nanti nk bli ketam nak cube msak resipi kak linda ni..


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu