Google+

oleh: Amy_N Tomyam simple

Image097

sangat senang


Created on : 08-11-2009

Print

E-mail kepada kawan

Tulis Laporan

Hubungi Amy_N




Bahan-bahan ( 3-4 orang makan )

  • ayam (ikut suke brape banyak)
  • udang (5 ekor)
  • 1 ekor sotong saiz besar (potong bulat-bulat)
  • 2 sudu sos tiram
  • 3 sudu sos cili (boleh tambah ikut kepedasan yang disukai)
  • 2 batang serai
  • 2 biji tomato (belah 4)
  • 6 biji cili padi ditumbuk kasar jer (kalau nak pedas tambah la yer)
  • 2 labu bawang besar (dipotong bulat-bulat)
  • 2 biji limau nipis (diperah airnya)
  • bunga kobis (agak-agak jer)
  • lobak merah ( agak-agak jugak)
  • putik jagung (sepeket)
  • batang saderi (xde pn boleh)
  • garam dan gula secukupnya
  • 3 helai daun limau purut
  • Klik di sini untuk isi bahan

Cara-cara

  1. mula-mula, isikan air dalam periuk. agak-agak dengan bahan-bahan yang ade. masukkan ayam yang dipotong, sos tiram dan sos cili serta serai yang diketuk. mask sehingga mendidih.
  2. bila dan mendidih, masukkan udang dan sotong. tunggu sampai daging ayam masak, masukkan sebiji tomato dibelah 4
  3. kemudian boleh masukkan lobak, bunga kobis dan putik jagunng. apabila dah masak sayur-sayur tu, masukkan batang saderi tadi dan sebiji lagi tomato yang dibelah 4 serta sebiji bawang besar yang dipotong bulat-bulat. masukkan juga cili padi.
  4. akhir sekali, masukkan air perahan limau nipis tadi ke dalam masakan. tunggu sampai mendidih. rasakan garam dan gula serta rasa masamnya. kalau tak cukup masam, tambahkan lagi air perahan limau nipis. tutup api dan boleh dihidangkan dengan nasi panas dengan telur dadar.. nyummy!!









Laporan Masakan Bergambar (1)

Photo2095
28-02-2011
kali ni buat tomyam seafood..menu lunch semlm..memang TERANGKAT!!
Laporan oleh: zai_fadilah

Komen (4)

09-11-2009, fahmar169 komen :

salam pn. amy caner nak masaknya apa bahannya


09-11-2009, mellymas komen :

eh eh gambor aje camner cara-cara dan bahan-bahannye?........eek


06-12-2010, shikinithnain komen :

ini jer ker bahan2 dia


28-02-2011, iecka farhana komen :

kalau tambah sos cili and sos tiram memang lagi sedap yer?


Untuk komen, perlu login terlebih dahulu




Part of Dua Marhalah Sdn Bhd