Dihantar Oleh Pada 26 July, 2009
Kategori: 
Masa penyediaan: 
Hidangan: lebih kurang 20 biji
Description

resepi ni kawan yg kasik....kalau nak cepat tu..selalu guna resepi ni....sedap sebab ada letak susu....

Share:
Bahan-bahan
  • 2 1/4 cawan tepung gandum
  • 1/2 cawan susu tepung
  • 3/4 cawan gula ( saya guna 1/2 cawan je sebab tak suka manis)
  • 1 paket yis mauripan
  • 1 1/2 cawan air suam
  • pewarna ikut suka (saya guna sirap)
Cara-cara
  1. mula2 ayakkan tepung gandum besama susu tepung. (ayak sekali je, kalau tak nak ayak pun tak pe)

  2. satukan bahan ayak bersama dengan gula kedalam mangkok. gaul2 rata.

  3. selepas itu buat lubang kat tengah2 bahan tadi dan masukkan yis mauripan.

  4. masukkan air suam ditengah2 bahan tadi dan kacau2 yis bersama dengan air. kalau yis tu elok...dia akan mengeluarkan buih. kemudian kacau2 rata bersama dengan bahan2 lain sehingga sebati. ( jgn ada ketul tepung)

  5. akhir sekali letak kan pewarna dan kacau2 rata. tutup mangkok dengan penutup dan biarkan selama 1/2 jam. resepi ni tak boleh peram lama2 sebab kita pakai yis sepeket...nanti dia rasa masam.

  6. panaskan air kukusan sementara nak tunggu bahan kembang/ naik.

  7. boleh guna acu bulat2 atau loyang biasa. kalau guna loyang biasa, gris kan dengan minyak loyang tu dulu supaya mudah di potong.

  8. bila kukusan dah panas, boleh lah dikukus. kukus dalam 20 minit...atau lebih....

  9. boleh dihidang bersama kelapa putih yg di kukus dengan garam.

Tags 
  •   kuih