Resepi Roti Puri

 Dihantar Oleh Pada 07 March, 2009
Kategori: 
Masa penyediaan: 
Hidangan: 12 biji
Description

simple jer nak buat .. bhn2 pun senang nak dpt , sedap dicicah ngan balen kuah kari, sambal bilis / sardin ..

Share:
Bahan-bahan
  • 2 cawan tepung gandum
  • 1 sudu kecil yis mauripan
  • 1/2 sudu kecil garam *
  • 3 sudu makan minyak masak *
  • 2 sudu makan gula * (blh kurangkn jika x suka manis)
  • 175ml air panas *
  • 40-50ml air
  • Minyak utk mengoreng
Cara-cara
  1. satukan bahan bertanda (*) n panaskan .. kacau sehingga gula hancur n tutup api .

  2. satukan tepung dan yis .. gaulkan

  3. no.1 dimasukkn kedlm no.2 , dan digaul dgn mgunakn garfu sehingga bercampur sahaja

  4. dgn mgunakn tangan, gaul adunan sehingga menjadi seperti serbok roti / ~ breadcrumb ~

  5. tambahkn air sedikit2 dan adun sehingga x melekat kat tgn n mjadi doh

  6. perap doh 30min .. pastu blhler dibahagikn doh pd 12 bhgian bulat yg kecil

  7. canai doh nipis cam karipap / duit 50 sen

  8. siap utk digoreng .....goreng sebijik sebijik ok ...

    open-uri20151010-29872-17a5et2
  9. TIPS utk mgoreng : gunakan api yg kecil / sederhana .. org ckp kena pandai main api .. hehe .. kalau guna api yg besar blh mybbkn roti ni x mgelembong / naik kembong

  10. masa mengoreng hdklan disimbah2 kn minyak ke atas roti ni ... bila dah mengelembOOOnng baru lah diterbalikkan ... SELAMAT MENCUBA

Tags 
  •   roti