Makarona Bashamal

Resepi Makarona Bashamal

 Dihantar Oleh Pada 17 October, 2006
Kategori: 
Masa penyediaan: 
Hidangan: 2 org
Description

ambil dr jiran arab

Share:
Bahan-bahan
  • 1/2 kilo makaroni(bkn yg jenis panjang tp guna yg berbentuk2.tak kirala bentuk apa pun)
  • 1/2 kilo daging cincang(di goreng dgn bwg besar dan putih)
  • 6 cmca besar minyak sapi
  • 7 cmca besar tepung gandum
  • 1 kilo susu segar
  • garam secukup rasa
  • daun sup
Cara-cara
  1. Masak makaroni mcm biasa,toskan dan ketepikan

  2. Masukkan minyak sapi kedalam periuk dan cairkan

  3. Bila minyak sapi dah cair masukkan tepung dan kacau hingga sebati dan kemudian masukkan susu.kcau lagi.masukkan garam.padamkan api.inilah namanya bashamal

  4. Sediakan loyang dan taburkan setgh dr makaroni td.dan tabur2kan daging cincang yg siap digoreng.kemudian tuangkan stgh dr bashamal.ulangi cara ni lg

  5. Dan bila nak masukkan bashamal yg terakhir.masukkan telur dan daun sup.kl suka nak letak lada hitam pun boleh.kacau.dan tuang utk lapisan atasnya

  6. Kemudian bakar selama setgh jam

  7. Biasanya arab kat sini mkn dengan salathah dia..meh nak tunjuk buat salathah.em satu lagi cmca yg di gunakan disini mmg besar sggh...lebih kurang dgn senduk

Komen