Resepi Lengat Pisang MIL Kakbesah

 Dihantar Oleh Pada 04 March, 2012
Kategori: 
Masa penyediaan: 
Hidangan: 2 bekas 6"
Description

ini 1 lg juadah lengat yg sgt digemari oleh org dulu2. trutama org tua2. tp, hb & akk pun suka jg.. oh..baru perasan..dh tua rupanyer kami..hehe..

Share:
Bahan-bahan
  • 4,5 biji pisang (paling sesuai raja,abu,awak)
  • 1/4 cawan tepung beras
  • 1 cawan santan sederhana pekat
  • 1 sudu mkn gula (bkn sudu kat hotel-tu besar sgt)
  • 1/3 sudu teh garam
  • 2 helai daun pisang dipotong bulat-jika ada lah(opt)
Cara-cara
  1. panaskan pengukus dulu, coz penyediaannya x ambil masa lama.. kira kalo nk lari gi amik daun pisang kat blakang rmh pun masih sempat lg..

  2. pisang dibelah dua, ikut sukalah nk potong atau tidak. kalau pelengat/loyang tu besar, x payah lah potong juz dibelah sj.

  3. bancuh semua bahan2 lain hingga sebati. jika ditapis dulu.. memang MIL bg credit la.. hehe..

  4. alas pelengat dgn sehelai daun pisang. (pepandai lah yer camne nk gunting daun tu hingga bleh masuk elok2 dlm pelengat tu..) alah.. kalo herot pikot pun bende tu di bwh..xsape nmpak..

  5. pastu kacau adunan tepung td & tuang ke dlm pelengat lebih kurang ketinggian dlm 1cm @ lebih skit. jgn lebih tinggi dr itu coz nnti isiannyer x nmpak..(9t x tau tu lengat apa..pisang ke, kurma ke..)

  6. susun pisang yg dah dibelah tadi, ikutlah creativiti masing2 sprti yg pernah dipesan oleh 'guru pendidikan seni' kita dulu tuh ..hehe..

  7. terus lah kukus selama 10 mnt. >>adunan ni bila dah di masukkan dlm pelengat hendaklah terus dikukus, *jangan dibiar lama* utk mengelakkan adunan mendak.

  8. masa buat kuih ni smlm, akk tanya cek hb, apa lg bhn yg bleh di'lengat'kn.. dia kata nangka pn blh.. kbetulan ada dlm esbok. so akk buat lah skali. weee..sedapnyer.. x cayer, ceterai..

  9. ha..nilah lengat nangka.. (hai sepanjang hari cek hb senyum memanjang..........)

    open-uri20151010-29872-1nzsjqk
  10. arwah MIL akk susun pisang secara terlentang, camni..

    open-uri20151010-29872-zhf0b8
  11. kedua2nya enak dimakan dingin.. pe lg dlm cuaca pns cam skrg nih.. dadih tu nyamannn jer menggelongsor ke dlm perut... Alhamdulillah..nikmat Allah..